Cykelsverige laddar för cykelglädje och ett nytt världsrekord på Cykelns dag 3 juni

3 juni är Cykelns dag. För ett år sedan satte svenska cyklister ett nytt världsrekord i insamlad cykeltid under en dag på denna dag. Omkring 5 200 personer cyklade tillsammans 465 380 minuter, eller nästan elva månader. Runt om i Sverige planerar nu cykelklubbar, kommuner, skolor och cykelhandlare aktiviteter för att fira den hälsosamma och miljövänliga cykeln och för att gemensamt bidra till världsrekordet. Men det går självklart bra att cykla själv också.

– De senaste åren har allt fler börjat cykla och cykelförsäljningen har tagit fart. Under pandemin har cykeln blivit ett sätt för många att ta sig till arbeten och utbildningar utan att utsätta sig själv för att smittas. Därför har jag goda förhoppningar om att vi ska slå världsrekordet i år, säger Klas Elm, vd för organisationen Svensk Cykling som arrangerar Cykelns dag i Sverige.

Kan skolelever cykla ett helt sommarlov?
I år på Cykelns dag sker ett särskilt initiativ för att få skolelever att cykla till skolan. Frågan är om Sveriges skolelever tillsammans kan cykla ett helt sommarlov, det vill säga 100 800 minuter, under en dag och registrera tiden på hemsidan cykelnsdag.se.

För att nå det sker flera aktiviteter. I Linköpings kommun har alla elever fått en bingobricka med cykelaktiviteter att genomföra, i Vallentuna kommun är det lärare som uppmanar eleverna att cykla till skolan och i Älvsbyns kommun har uppmaning gått ut via kommunens hemsida.

– Forskningen visar att elever som cyklar till skolan blir piggare. De har därför lättare att ta till sig undervisningen och lär sig mer, säger Klas Elm.

Aktiviteter i hela landet på Cykelns dag
Cykelklubbar och cykelhandlare kommer också vara aktiva under Cykelns dag. I Alebacken utanför Göteborg ordnar Ale 90 IK downhill och stigvisning, Finspångs CK bjuder in till flera olika cykelpass för olika cykeltyper och svårighetsgrader under hela dagen, i Rättvik finns cykelklubben IK Jarl i Jarlområdet under kvällen och Munkedals SCK bjuder in till landsvägscykling.

I Skövde ordnar Valle Bike med guidad mountainbiketurer och Sportson bjuder på föreläsning om mountainbiketräning. I Vänersborg samlas Cykelfrämjandet, NTF och cykelhandlare på Fisktorget där det blir start och mål för en tipscykeltur.

Varje cyklist gör nytta
Falu kommun har gjort i ordning ett cykelquiz som är igång hela veckan och Umeå kommun arrangerar ett webbinarium där bland annat skådespelaren och komikern Olof Wretling medverkar. För de som vill göra sin cykling på Cykelns dag till ett virtuellt cykellopp finns den möjligheten i appen RaceONE.

– Vi har alla våra egna skäl och sätt att cykla på. Det kommer att vara tydligt under Cykelns dag. Oavsett om man cyklar själv eller tillsammans med andra för att slå världsrekordet i insamlad cykeltid är cykelglädjen något som är gemensamt. Det samma gäller den nytta som varje cyklist gör för hela samhället genom att förbättra sin egen hälsa och vår gemensamma luftkvalitet, säger Klas Elm.

Fakta om Cykelns dag

2018 utsåg FNs generalförsamling 3 juni till Cykelns dag med syftet att lyfta fram cykeln som ett hälsosamt och miljövänligt sätt att resa på. För att bidra till ett nytt världsrekord i insamlad cykeltid registrerar man sin cykeltid på cykelnsdag.se.

I Sverige är det organisationen Svensk Cykling som arrangerar Cykelns dag. Svensk Cykling består av Svenska Cykelförbundet, Cykelfrämjandet, Cykelbranschen, Svenska Cykelstäder, Vätternrundan och Naturskyddsföreningen.

Intervjua Cykelns dags-ambassadörer om deras cykling
Inför Cykelns dag har Svensk Cykling engagerat Cykelns dags-ambassadörer runt om i landet som är beredda att bli intervjuade om varför de cyklar och vad cyklingen ger dem. Flera av dem är aktiva i cykelklubbar som planerar aktiviteter under Cykelns dag.

Hör av dig till Klas Elm, vd Svensk Cykling på 070-458 01 08 eller klas.elm@branschkansliet.se för att komma i kontakt med en någon av av Cykelns dags-ambassadörerna. Kom i kontakt med din lokala cykelklubb

Ta kontakt med din lokala cykelklubb för att höra vad den planerar för aktiviteter på Cykelns dag och för att komma i kontakt med lokala cykelentusiaster. Här hittar du kontaktuppgifter till alla klubbar inom Svenska Cykelförbundet.

Klas Elm, vd Svensk Cykling, 070-458 01 08, klas.elm@branschkansliet.se
Johan Flanke, projektledare Cykelns dag, 070-654 65 03, johan.flanke@welcom.se

Svensk Cykling samlar Sveriges samtliga cykelorganisationer under samma tak. Tillsammans blir vi en starkare röst för cykling i Sverige. I Svensk Cykling ingår organisationerna Cykelbranschen, Cykelfrämjandet, Svenska Cykelstäder, Svenska Cykelförbundet, Naturskyddsföreningen och Vätternrundan.

cykelnsdag.se