Fira cykelglädje med oss på Cykelns dag 2024!

Den 3:e juni firar vi World Bicycle Day, en global dag för cykelglädje. Målet för dagen är att uppmärksamma fördelarna med att använda cykeln - enkelt, hållbart och bra för hälsan!

Varje cykeltur stärker vår fysisk hälsa samtidigt som det bidrar till renare luft för oss själva och andra. Det är även bra för plånboken såklart. Medan cykling ger mycket långsiktig glädje genom alla dessa fördelar, det skapar glädje även i stunden, direkt i våra hjärnor! Forskning visar att cykling ökar nivåerna av serotonin och dopamin, vilket påverkar hur vi känner oss, hur vi hanterar stress, och vår lycka allmänt. För att uppmärksamma detta och många andra fördelar med cykling har FN-förbundet etablerat den 3:e juni som World Bicycle Day.

Vi vill att Cykelns dag ska bli ett stort kalas där vi firar och hyllar cykelns förmåga att främja välfärd och välmående i hela världen. Alla är välkomna att ansluta sig till cykelfesten!

Med det menar vi även att Cykelns dag är ett inkluderande evenemang som står för och hyllar mångfald och jämställdhet. Vi tolererar ingen form av diskriminering eller trakasserier baserade på fysiska egenskaper eller funktionsförmåga, etnicitet, könsidentitet och sexuell läggning, ålder, eller trosuppfattning. Vi förväntar oss att även de som engagerar sig och anordnar aktiviteter under Cykelns dag har samma värderingar som oss.

Anordna en aktivitet!

Under Cykelns dag vill vi sprida så mycket cykelglädje som möjligt, vilket vi bara kan göra med hjälp av engagerade aktörer runt om i Sverige. Förhoppningen är att organisationer, kommuner, företag och föreningar även i år kommer anordna aktiviteter som uppmärksammar cykelns möjligheter.

Planerar du en aktivitet som ska ta plats i samband med Cykelns dag 2024? Snart kommer vi öppna upp möjligheten att skicka in din aktivitet till oss för att vi ska kunna publicera den på vår hemsida och marknadsföra i våra kanaler för ännu större spridning. Detta kommer ske efter lanseringen av vår nya hemsida i slutet av april - vi återkommer med mer information när det är dags.

På vår nuvarande webbplats, under Aktörer, finns exempel på förra årets aktiviteter och ännu fler idéer om du behöver inspiration till din egen. Följ även vårt Instagram-konto @cykelnsdag där vi under våren löpande kommer att dela inspiration och information!

Bildtävling som bildbevis på cykelglädje

Även i år vill vi se din och andras cykelglädje, därför återkommer vår Instagram bildtävling där du får chansen att vinna fina priser! För att göra det ska du ge dig ut på en cykeltur, ta kameran eller mobilen med dig och fota vad “cykelglädje” betyder för dig och dela din bild på Instagram. Mer information och regler kommer snart i våra kanaler!

Rekordbrytande cykling under Cykelns dag

På Cykelns dag den 3:e juni cyklar hela Sverige tillsammans. År 2021 var vi till exempel cirka 5 000 personer som registrerade 474 017 minuters cykeltid under en dag, vilket motsvarar 7 900 timmar, eller 329 dagar, eller drygt 11 månader. Eftersom vi i Sverige var ensamma om att registrera våra tider tillsammans blev detta ett världsrekord!

Det här året vill vi såklart bryta vårt eget rekord av cyklad tid, men nu vill vi även veta hur långt vi kommer tillsammans. Ekvatorns omkrets är ungefär 40 076 km, ska vi sikta på att tillsammans cykla runt jorden?

Oavsett om du cyklat runt kvarteret eller runt jorden, så tycker vi att du förtjänar en klapp på axeln och chansen att få skryta lite! Strax efter Cykelns dag kommer vi be dig att registrera dina tider och kilometer via ett formulär på vår hemsida, som vi sedan räknar ihop med resten av Sverige för att förhoppningsvis lyckas sätta ett nytt rekord tillsammans!

Cykelns dag: https://www.cykelnsdag.com

Cykelns dag på Instagram: https://www.instagram.com/cykelnsdag

Svensk Cykling: https://svenskcykling.se

Joakim Stenberg

Vd, Svensk Cykling

joakim.stenberg@branschkansliet.se

Vi som arrangerar Cykelns Dag

Svensk Cykling

Svensk Cykling är en paraplyorganisation med syftet att samla Sveriges samtliga cykelorganisationer under ett och samma tak. I Svensk Cykling ingår organisationerna Cykelbranschen, Cykelfrämjandet, Svenska Cykelförbundet, Naturskyddsföreningen, Vätternrundan och Svenska Cykelstäder.