• Svensk Cykling/

Förläng cykelsäsongen. Förläng livet. 14 februari arrangerar Svensk Cykling Vintercyklingens dag i hela Sverige.

När vintern kommer försvinner var tredje cyklist från cykelvägarna. Detta trots att daglig motion, såsom att cykla, minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Ofta är det dålig skötsel av cykelvägarna som sätter käppar i hjulen för vintercykling. 14 februari arrangerar cykelorganisationer och Hjärt-Lungfonden Vintercyklingens dag för att förbättra villkoren för alla som vill cykla året runt.

– Vintercyklingens dag är till för personer som vill visa sin vilja att cykla på vintern och för att kommuner ska kunna visa vad de gör för att fler ska kunna cykla året runt, säger Klas Elm vd för Svensk Cykling.

Detta blir första gången som Svensk Cykling arrangerar Vintercyklingens dag som en del av Winter Bike to Work Day, den global aktivitetsdagen som arrangerats den andra fredagen i februari sedan 2013. Målet med Vintercyklingens dag är att få fler att cykla på vintern och att få beslutsfattare att se cykeln som ett självklart sätt att resa på under hela året.

I år sammanfaller Vintercyklingens dag med Alla hjärtans dag. Det är en bra kombination.

– Cykling är en hjärtesak. Forskning visar att daglig cykling minskar risken för att drabbas av hjärt-kärlsjukdom. Därför vill vi göra det lättare för fler att cykla under hela året. Detta för att få fler friska hjärtan att slå, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden

Vintercyklingens dag blir en dag med aktiviteter som lyfter viljan att cykla, möjligheter att göra det och de problem som finns för att cykla på vintern. Förutom Svensk Cykling står organisationerna Cykelfrämjandet, Svenska Cykelstäder och Hjärt-Lungfonden bakom dagen.

– Många kommuner som är medlemmar i Svenska Cykelstäder kommer att ge uppmuntran till sina vintercyklister under denna dag, säger Moa Rasmusson, ordförande i Svenska Cykelstäder och kommunalråd i Sollentuna.

Till Winter Bike To Work Day hör en tävling mellan städer om vilken stad som har flest vintercyklister 14 februari.

– Vi hoppas att många svenska kommuner satsar extra för att ha cykelvägarna i toppskick under denna dag. Då skulle flera svenska kommuner kunna placera sig i topp i denna tävling, säger Lars Strömgren, ordförande för Cykelfrämjandet.

I fjol hade Denver i USA flest registrerade cyklister under Winter Bike To Work Day. Luleå var bästa svenska kommun på 17:e plats. Just nu leder Sundsvall den internationella tävlingen om flest registrerade vintercyklister inför 14 februari. Linköping, Göteborg och Stockholm finns bland de tio främsta städerna i världen. Följ tävlingen på https://www.winterbiketoworkday.org/leaderboard/

Läs mer på: https://vintercyklingensdag.se/

För tillfället är det klart att följande organisation har aktiviteter under Vintercyklingens dag:

Kommuner

• Eskilstuna
• Falun
• Jönköping
• Karlskrona
• Karlstad
• Kiruna
• Kungsbacka
• Linköping
• Lund
• Sundsvall
• Uppsala
• Västerås

• Region Halland (Hållbart resande Väst)
• Region Uppsala
• Västra Götalandsregionen (Hållbart resande Väst)

Cykelfrämjandet

Klas Elm, vd Svensk Cykling, 070-458 01 08
Lars Strömgren, ordförande Cykelfrämjandet, 073-6554582

Moa Rasmusson, ordförande Svenska Cykelstäder, 073-9151633
Daniel Edelsvärd, projektledare marknads-PR Hjärt-Lungfonden, 070 854 42 35, daniel.edelsvard@hjart-lungfonden.se

Svensk Cykling är en paraplyorganisation med syftet att samla Sveriges samtliga cykelorganisationer under samma tak. Tillsammans blir vi en starkare röst för cykling i Sverige. I Svensk Cykling ingår organisationerna Cykelbranschen, Cykelfrämjandet, Svenska Cykelförbundet, Naturskyddsföreningen och Vätternrundan.