Kraftig minskning av cykelstölder

Allt färre cyklar stjäls. På tjugo år har cykelstölderna halverats i riket, och bara det senaste decenniet har andelen anmälda cyklar minskat med nära tjugo procent.

– Allt fler ser numera cykeln som ett seriöst transportfordon, det gör oss mer aktsamma, dessutom har låsen förbättrats, säger Klas Elm, ordförande i Svensk Cykling.

Svensk Cykling har låtit granska Brottsförebyggande rådets (BRÅ) statistik för anmälda cykelstölder i landet. Från de rekordhöga nivåerna i början av 1990-talet, då över 120 000 cyklar anmäldes stulna årligen, har det skett en dramatisk sänkning av cykelstölder på tjugo år. Idag är nivåerna nere kring 60 000 anmälda cykelstölder, alltså en halvering. Och faktum är att det inte stulits så få cyklar sedan mätningarna började göras 1975.

Klas Elm, ordförande i cykelbranschorganisationen Svensk Cykling, tror att det ökade cyklandet i landet lett till en större medvetenhet om betydelsen av att låsa fast cykeln.

– Fackhandlarna är proffs på allt som rör cyklar, och kunskapen och låsen har blivit allt bättre. På samma gång har konsumenten börjar betrakta cykeln mer som ett seriöst transportfordon och mindre som enbart ett fritidsnöje.

Under det senaste decenniet, mellan åren 2003 till 2012 minskade andelen stöldanmälda cyklar med en femtedel, eller 19 procent. Mellan 2011 och 2012 var minskningen av anmälda cykelstölder åtta procent.

– 1990-talets höga andel cykelstölder präglade nog mångas uppfattning om hur vanligt det är med cykelstölder, men trenden de senaste decennierna är ju ett bevis på att utvecklingen går åt rätt håll, säger Klas Elm, men tillägger:

­– Kommuner och arbetsgivare har också ett ansvar att visa större omsorg om cyklisterna som trafikanter genom att skapa bra och säkra cykelparkeringar, och mer kan göras på det området.

I cykelfackhandeln jobbar man också aktivt för att få ner cykelstölderna:

– Kunderna är numera beredda att investera i bra lås för att slippa besvär. Vi jobbar hårt med att sälja lås med hög kvalitet samt att utbilda våra kunder hur man bäst låser fast sina cyklar, säger Ted Kottulinsky, VD Cykloteket.

Att efterfrågan på kvalitetscyklar ökat kan också påverkat medvetenheten om att låsa cykeln:

– Att det säljs allt mer finare cyklar, gör ju kanske att konsumenten är mer aktsam om sin cykel, säger Kennet Forsman, affärsområdeschef Cykel på Team Sportia, som understryker att nästan alla cyklar som säljs i fackhandeln idag registreras och stöldskyddsmärks.

(Källa: Brottsförebyggande rådets (BRÅ) statistik över anmälda brott)

För mer information, kontakta:
Klas Elm, ordförande Svensk Cykling tel: 0704 – 58 01 08