Krister Isaksson får Svensk Cyklings opinionspris

Svensk Cyklings opinionspris lyfter fram insatser som påverkar möjligheten till ökad cykling i Sverige. I år går priset till Krister Isaksson, medarbetare på tidningen Bicycling för sitt idoga arbete med att höja kvaliteten på cykelinfrastrukturen i Sverige.

Motiveringen till Svensk Cyklings opinionspris 2022 lyder:

Krister Isaksson har under lång tid oförtröttligt arbetat för att höja kvaliteten på cykelinfrastrukturen i Sverige. Med väl underbyggda fakta, enorm kunskap och stort tålamod, alltid på de cyklandes sida, har han använt sig av artiklar, intervjuer, föredrag, sociala medier och framför allt bloggen på Bicycling.se, som i år firar hela 10 år. Med vass penna men även humor, har Krister påtalat de stora brister som finns för cykeltrafiken och gång på gång visat på bättre lösningar. Han upprör och berör, hans insatser delas och kommenteras och påverkar Cykelsverige och dess makthavare till det bättre. Genom sitt arbete visar han att det är möjligt att få till förändring och inspirerar oss alla till att försöka påverka politiker och andra ansvariga i olika cykelfrågor. Krister är även välkänd i stora cykelländer som Danmark och Nederländerna. En sann eldsjäl och skicklig opinionsbildare och värdig vinnare av Svensk Cyklings opinionspris

Svensk Cykling började 2010 att dela ut ett pris till en eller flera personer, företag, organisationer, fenomen eller institutioner som genom opinionsbildning påverkat samhällets syn på cykling i en konstruktiv anda.

Tidigare pristagare:

2021: Gunilla Brynell-Johansson (VD Vätternrundan)

2020: Daniel Helldén (MP Stockholm)

2019: Jeroen Wolfers och Christian Gillinger (Cyklistbloggen)

2018: Henrik Oretorp, ordförande Svenska Cykelstäder
2017: Anna Niska, ansvarig för cykelforskningen på VTI
2016: Patrik Kronqvist, ledarskribent Expressen
2015: Lotta Finstorp (M) och Johan Andersson (S)
2014: Karolina Skog (MP Malmö)
2013: Kent Johansson (C)
2012: Per Anckersjö (C Stockholm)
2011: Karin Svensson Smith (MP Lund)