Ny undersökning: Cykeln som motionsredskap 2013 års cykeltrend

Här är 2013 års cykeltrend: motionscyklandet exploderar i hela landet samtidigt
som cykelpendlandet fortsätter att öka i storstäder. Det visar branschorganisationen
Svensk Cyklings årliga trendspaning baserad på intervjuer med landets
ledande cykelfackhandlare och sportkedjor.

För sjätte året i rad har branschorganisationen Svensk Cykling genomfört en kartläggning av trender och beteenden hos cykelköparna i landet, Cykeltrender 2013. Och trenden är tydlig, enligt Svensk Cyklings ordförande Klas Elm:

– 2013 blir året då cyklandet som motionstrend exploderar i Sverige, efter att ha bubblat och fräst rätt duktigt under ett par års tid. Eller om man vill vända på det: cykeln som motionsredskap är den stora trenden.

Den allmänna friskvårdstrenden är påtaglig och blivit mer inriktad på motionscykling, oavsett om man bor i storstad eller mindre tätorter. Allt fler kör cykellopp. Det slogs föregående år anmälningsrekord gång på gång i de stora cykelloppen: Vätternrundan, CykelVasan och Hisingen runt.

– Svensken ser också allt fler användningsområden för cykeln, eftersom pendlandet samtidigt fortsätter att öka. Samma person kan ha flera cykelpersonligheter: pendlarcyklisten, motionscyklisten och kanske nöjescyklisten, säger Klas Elm.

Som en följd av detta har andracykeln slagit igenom med full kraft, inte minst i gruppen 40+ i storstäder, som till exempel köper en tävlingscykel som komplement till sin pendlarcykel.

Klas Elm om övriga trender för cyklar och cykelkläder i år:

Färger:
– Attityden som växt fram under året är att en cykel ska synas, kunderna köper allt fler cyklar som sticker ut färgmässigt. Det handlar mycket om starka och glada färger, men även om kulörer med hög glans. Svart har tappat en del i popularitet, på bekostnad av färg. Lifestyle-cyklar drar mer åt crémevitt, sportcyklar snarare mot starka färger som knallröd, orange och starka gröna färger. Udda färger är överhuvudtaget en trend.

Cykelmodeller:
– Pendlarhybriden som ligger mittemellan standard- och racercykel fortsätter att öka stadigt. Att kunna sitta upprätt på en kvalitetscykel med rejäla däck, fler växlar och bra bromsar efterfrågas allt mer.
– Samtidigt ökar också racer och mountainbike igen – det har förstås med den allmänna motionscyklingstrenden att göra, att allt fler deltar i de stora cykelloppen.

Cykelkläder och accessoarer:
– I och med den ökande cyklingen i stort så ökar också försäljningen av cykelkläder, främst träningskläder. Säkerhetstänket blir större, både i form av hjälmar och av reflexvästar. Även jackor i starka färger ökar. Cyklisten har börjat prioritera accessoarernas funktioner, det praktiska trumfar fåfängan.

– Även kreativa accessoarer som smartphone-hållare ökar kraftig t, även om vi bara ser början på utvecklingen ännu.

– Svenska cyklister lägger idag överhuvudtaget allt mer pengar sitt cyklande, på själva cykeln, på accessoarer och på service. Det är här man ser den största utvecklingen, och den hänger förstås ihop med att statusen för cyklandet ökar i Sverige.

Fakta/Svensk Cyklings undersökning Cykeltrender 2013
Svensk Cyklings undersökning bygger på enkäter från medlemmar i branschorganisationen, däribland bland andra Team Sportia, Unicykel/Nishiki, Cykloteket, Skeppshult, Trek och Sportson samt FoG.(Mer info finns på www.svenskcykling.se)

Klas Elm, 0704-58 01 08, elm@branschbolaget.se