Per Ankersjö årets mottagare av Svensk Cyklings politikerpris.

Per Ankersjö får Svensk Cyklings politikerpris 2012. Priset delas ut till den politiker som bäst verkat för att lyfta fram cykling på den politiska agendan det gångna året.

– Per är starkt engagerad i cyklisters säkerhet och framkomlighet i Stockholm, och har visat mod och handlingskraft genom att driva konkreta frågor för att förbättra möjligheterna till ökat cyklande och därmed sett till att skapa nationell debatt, säger Klas Elm, ordförande Svensk Cykling.

Branschorganisationen Svensk Cykling delar varje år ut ett pris till den politiker som under det senaste året verkat för att lyfta fram cyklingens positiva effekter för folkhälsa, miljö och trafiksituation. Årets politikerpris går till stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C) i Stockholms stad.

Svensk Cyklings motivering till val av pristagare:
Per Ankersjö har under 2011 riktat strålkastarljuset på cyklisters villkor i storstäder och bidragit till en levande diskussion som i allra högsta grad är relevant inte minst i Stockholm där den ökande cyklingen ställer nya krav på en god trafikmiljö för cyklister. Per Ankersjö har därmed medverkat för ökad cykling och bättre villkor för cyklister och cyklingen i Sverige och är en värdig mottagare av Svensk Cyklings politikerpris 2012.

I Stockholm har cyklandet ökat mycket på senare år, det finns ett allt större intresse och behov av att kunna använda cykeln som ett säkert transportmedel till och från jobbet. Med den ökande cyklingen följer berättigade krav på en smidigare och säkrare infrastruktur anpassad till den nya verkligheten. Tillståndet på cykelbanor och över cykeltrafiken i allmänhet har varit föremål för oro i Stockholms stadshus.

– Därför är det extra förtjänstfullt med politiker som vågar sticka ut genom att utmana invanda föreställningar om cykelns roll i samhället i allmänhet och den stockholmska trafikmiljön i synnerhet. Vi tar inte ställning för eller emot något enskilt parti, men däremot är det utmärkt att det blir en diskussion kring viktiga frågor som rör cykling, eftersom Sverige kan och bör bli ännu cykelvänligare, säger Klas Elm, ordförande i Svensk Cykling.

Stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C) har bland annat aktivt försökt påverka riksdagspolitiker att driva igenom lagändringar till fördel för cyklister. Per Ankersjö vill att bilar ska ha stopplikt även mot cyklister vid obevakade övergångsställen, att det blir tillåtet för cyklister att svänga höger vid rött ljus och att cykla mot enkelriktat. Per Ankersjös förslag, som han själv benämner frihetsreform, handlar i grunden enligt honom själv om att göra livet lättare för cyklister. I onsdags tog han emot priset i Nordiska rummet i Stadshuset:

– Det är väldigt roligt och smickrande att bli utnämnd till årets cykelpolitiker. Det är också viktigt för arbetet med cykelfrågor i Stockholms stad där vi nu ska ta en cykelplan och investera en miljard i cykling de kommande åren. Stockholm är på väg att bli en miljonstad och för att klara miljön och trafiksituationen måste vi ha en fungerande infrastruktur för cyklister. Utan cykeln stannar Stockholm, säger stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C).

Föregående års pris gick till Karin Svensson Smith, tidigare riksdagsledamot och numera bosatt och verksam i Skåne. Året dessförinnan gick priset till Annelie Hulthén, ordförande i Kommunstyrelsen i Göteborg.

Svensk Cykling är en branschorganisation för Sveriges cykelfackhandlare, tillverkare och importörer. Vårt syfte är att få fler svenskar att cykla oftare.

Klas Elm, 0704 - 58 01 08
elm@branschbolaget.se