Riksdagsledamöter fick uppsträckning av Svensk Cykling

Riksdagsledamöterna fick sina cyklar servade – och lite trafikpolitisk uppsträckning på köpet, även om det annars mest var kedjor som sträcktes. Carl B Hamilton (FP) var en av nära fyrtio ledamöter och tjänstemän från Riksdagen som fick bromsar, växlar, kedjor och nav servade.

– Syftet med att vara här på Mynttorget och erbjuda riksdagsledamöter och tjänstemän service med sina cyklar är att hjälpa Riksdagen att bli Sveriges miljövänligaste arbetsplats, säger Klas Elm, ordförande Svensk Cykling.

Utöver cykelreparationer som cykelkedjan Sportson skötte bjöds de folkvalda på råd om hur Sverige kan göras till ett land med fler cyklister. Enligt cykelreparatörerna var cyklarna inte i allra bästa form, så servicen var välbehövlig.

– Riksdagspolitikerna är en viktig målgrupp för Svensk Cykling eftersom Riksdagen har makten att ta flera viktiga beslut som skulle göra Sverige cykelvänligare, säger Klas Elm, själv året runt-cyklare från Bromma och in till city.

Carl B Hamilton (FP), riksdagsledamot för Stockholms kommun och partiets talesman i energifrågor, är entusiastisk cyklist. Han fick sin kedja sträckt, däcken pumpade och växlar justerade:

– Cykelfrågor är viktigt, säkerheten till exempel. Jag försöker cykla så ofta det går, men det beror ju lite på bagaget, säger han.

Nyservad cykel fick också Mikael von Knorring (V), politisk sekreterare som försöker cykla en hel del till jobbet:

– Ja, tre dagar i veckan i alla fall, cykling är viktigt och cykelfrågor tar vi på största allvar.

Klas Elm var nöjd med det stora intresset för cykling och att få sin egen cykel vårfin:

– Våra politiker ska ju vara goda föredömen genom att cykla till jobbet i stället för att åka bil, buss eller taxi som många gör idag. Därför erbjuder vi den här dagen gratis reparation och service av deras cyklar, säger Klas Elm som också passade på att trycka på lite extra med Svensk Cyklings hjärtefrågor:

– Politikerna kan göra mycket mer. Majoriteten av alla bilresor görs idag på sträckor kortare än fem kilometer. Fler skulle välja att cykla om politikerna satsade på ökad framkomlighet för cyklister. Men man kan även stimulera cykelköp genom att införa ett skatteavdrag för tjänstecyklar. Vägverkets studier visar ju att cykeltrafik är mer samhällsekonomiskt lönsamt än något annat trafikslag, säger Klas Elm.

För mer information, kontakta:
Klas Elm, ordförande Svensk Cykling, mobil: 0704-58 01 08