Svensk Cykling undersöker partierna i Stockholm: ”Cykelpolitiken brännhet i huvudstaden”

De politiska cykelsatsningarna är större i Stockholm än på riksnivå. Det visar en undersökning som Svensk Cykling gjort, i vilken partierna i Stockholms stad tycker till. Vänsterpartiet är mest radikala och vill på sikt införa bilförbud i hela innerstan.
– 150 000 väljare cyklar varje dag i Stockholm. Cykelpolitiken är brännhet här, säger Klas Elm, ordförande på Svensk Cykling.

Svensk Cykling presenterade tidigare en undersökning om hur riksdagspartierna ser på olika cykelfrågor – utifrån ett nationellt perspektiv. Nu släpper organisationen en ny enkät, den här gången med fokus på partierna i Stockholms stad.

– Vi har tagit reda på vilka partier som vill satsa på Stockholms 150 000 cykelpendlare. Det visade sig att intresset för cykelfrågor är avsevärt större i Stockholm än på riksnivå. Antalet cyklister har ökat markant senaste 10 åren, och det börjar Stockholmspolitikerna nu förstå, säger Klas Elm.

Bland annat vill samtliga partier se en utbyggnad av cykelbanorna under nästa mandatperiod. Vidare vill alla att cyklister lättare ska kunna ta med sig cykeln på kollektivtrafiken. Och förutom Socialdemokraterna är samtliga partier för regeländringar som högersväng vid rödljus och cykling mot enkelriktat.

– Det är glädjande att se hur cykelvänliga partierna är i Stockholm jämfört med de nationella satsningarna. Den här inställningen är absolut nödvändig om Stockholm ska kunna bli en riktig cykelstad.

Vänsterpartiet är det mest radikala partiet när det kommer till cykel- och trafikfrågor för Stockholm. De vill se ”bilförbud i Stockholms innerstad på sikt” och att utrymmet mellan bilar och cyklister delas ”mer solidariskt”. Tillsammans med Miljöpartiet får de högst betyg av alla partier när Svensk Cykling sammanfattar sin undersökning. Hos Alliansen får Folkpartiet högst betyg medan Kristdemokraterna får lägst.

Ladda hem enkäten i sin helhet: http://www.svenskcykling.se/filer/partienkat_sthlm.pdf

Svensk Cykling betyg till partiernas cykelsatsning i Stockholm:

Vänsterpartiet 5 av 5
Socialdemokraterna 3 av 5
Miljöpartiet 5 av 5

Moderaterna 3 av 5
Centerpartiet 3 av 5
Kristdemokraterna 2 av 5
Folkpartiet 4 av 5

För mer information, kontakta:
Klas Elm, ordförande Svensk Cykling, 0704-58 01 08

Taggar: