VÅRRUSTA CYKELN SPARAR PENGAR

Årets cykelsäsong är igång på allvar, även om en hel del svenskar numera cyklar året runt. Cyklar som stått stilla under vintern behöver dock vårrustas – för att göra den trafiksäker och problemfri för en lång cykelsäsong.

– Sköter man om sin cykel finns det pengar att spara, säger Klas Elm, ordförande i branschorganisationen Svensk Cykling.

Svensken cyklar alltmer året runt, men många låter också cykeln stå oanvänd under vintern. Då är det extra viktigt att ge cykeln en vettig service, och med små knep kan man vårrusta cykeln för en problemfri cykelsäsong.

– Det är rätt enkelt att ta hand om sin cykel, jämfört med dagens bilar som kräver en hel del och dyr service. Man kan göra det mesta själv, det tar inte lång tid och det kostar inte mycket, säger Klas Elm, ordförande i branschorganisationen Svensk Cykling.

Allra viktigast är att man rengör och smörjer kedjan samt ser över bromsarna. Sedan är det bara att pumpa däcken och vid behov tvätta av cykeln. Smuts sliter också på cykeln. Undvik fräna avfettningsmedel som tar bort smörjet, och se upp så att inte vatten letar sig in i cykelns lager, en vanlig vattenslang är därför bäst.

Men att ge sin cykel en översyn inför våren är också viktigt ur trafiksynpunkt, och dessutom synnerligen ekonomiskt:

– Sköter man om sin cykel ordentligt lever den längre, och på så sätt sparar man på sikt mycket pengar. En smutsig kedja sliter till exempel ner kuggarna. Men det är också ur trafiksäkerhetsaspekter viktigt att göra en översyn.

(Illustrationen som bifogas får användas för publicering, ange källa: Svensk Cykling. Önskas illustrationen i annat format, maila camilla@welcom.se)

Klas Elm, 0704 - 58 01 08
elm@branschbolaget.se

CHECKLISTA INFÖR CYKELPREMIÄREN:

– Tvätta cykeln – använd ljummet vatten och en borste

– Rengör kedjan och torka av med en trasa

– Kolla så att bromsarna fungerar som de ska

– Kolla belysningen fram och bak och att alla reflexer är hela och rena

– Pumpa upp däcken

– Dra åt alla muttrar och skruvar

– Olja in kedjan och kolla så att den är lagom spänd (den ska inte gå att dra mer än 1 cm upp eller ner)

– Om bromsarna tar dåligt, styret sitter löst eller om hjulen är skeva – lämna in cykeln hos cykelhandlaren.