Krafttag mot fusk vid däckåtervinning

Report this content

Fusk med obetalda däck i återvinningssystemet hotar däckåtervinningen i Sverige eftersom en femtedel av alla däck som lämnas till återvinning saknar finansiering. – Det är framförallt skrotbilsdäck som vi just nu fokuserar på. Vi kommer i vissa fall att stoppa hämtningen av sådana däck tills ursprunget är klarlagt och de är finansierade, säger Fredrik Ardefors, vd för svensk Däckåtervinning.

Svensk Däckåtervinning AB ansvarar för att administrera det lagstadgade producentansvaret för däck. Producentansvaret omfattar samtliga däck på fordon och maskiner över 3,5 tons bruttovikt samt utbytesdäck för personbilar och lätta lastbilar.

Däremot omfattas inte däck som sitter på personbilar och lätta lastbilar eftersom dessa faller under fordonets producentansvar.  Det innebär att däck som byts ut ingår i systemet men inte däck som fortfarande sitter på en skrotbil.

– Under de senaste åren har antalet ofinansierade däck som lämnas in till vårt system ökat och vi befinner oss nu i en situation där vi måste stoppa dessa flöden, säger Svensk Däckåtervinnings VD Fredrik Ardefors. Vi samlar in tjugofem procent fler däck än vad vi ansvarar för och det gör att hela systemet riskerar att kollapsa eftersom det handlar om mångmiljonbelopp.

Till de områden som har identifierats som problematiska hör bilhandelns import av utbytesdäck, maskinimport, lastbilsförsäljning, regummering och bilskrotning.

– Bilåtervinnare har ansvaret att bekosta återvinningen av de däck som sitter på skrotbilen eftersom de är en del av hela fordonet. Vi har nu konstaterat att stora flöden av dessa däck kommer in i vårt system utan betalning och vi skärper därför kraven på redovisning varifrån däcken kommer. Många verksamheter arbetar med både bilskrotning och däckverkstad och där gäller det att skilja på de olika däcken. I vissa fall stoppar vi hämtning till dess att vi fått klara besked men vi hopps att det finns en förståelse och att vi kan komma igång snabbt igen.

– Det finns många som sköter sig och då är det inte ok att andra fuskar eftersom det snedvrider konkurrensen. Jag hoppas därför att tillsynsmyndigheterna kommer att bli mer aktiva på området, avslutar Fredrik Ardefors.

Återvinningsavgiften för personbilsdäck är i dag 16 kronor exklusive moms.

Om Svensk Däckåtervinning AB
Svensk Däckåtervinning AB (svb) är ett kretsloppsföretag som utan vinst-eller tillväxtintresse sedan 1994 administrerar det lagstadgade producentansvaret för däck. Svensk Däckåtervinning marknadsför eller säljer inte återvunnet däckmaterial, har inget eget intresse i vilka tillämpningar som återvunnet däckmaterial används men verkar däremot för att däckråvaran ska komma till så stor nytta som möjligt för människor och miljö, inom ramen för en cirkulär ekonomi. Svensk Däckåtervinning verkar därför för att kunskapen om återvunnet däckgummi ska öka och att bra tillämpningar för däckråvara ska premieras. Mer information om Svensk Däckåtervinning AB finns på www.sdab.se

Fredrik Ardefors, VD
fredrik.ardefors@sdab.se