Karin Brynell ny vd för Svensk Dagligvaruhandel

Den 28 oktober tar Karin Brynell över som vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Karin Brynell har lång erfarenhet från dagligvarubranschen, framför allt från arbete med livsmedel. Karin Brynell kommer senast från Linas Matkasse. Hon har tidigare arbetat inom Orkla både i Sverige och Östeuropa, på Wasabröd och som vd på Frödinge Mejeri. Hon har även suttit i styrelsen för DLF. Den röda tråden genom hela karriären har varit produkt- och varumärkesutveckling och konsumentfokus.

– Efter att under många år i första hand verkat i branschen som leverantör ser jag nu verkligen fram emot att arbeta i en roll som innebär ett bredare perspektiv på frågor som berör så många människor varje dag, säger Karin Brynell.

– Vi är glada över rekryteringen av Karin Brynell när Thomas Svaton avslutar ett långt och förtjänstfullt arbete för Svensk Dagligvaruhandel. Karin Brynell har en gedigen och bred erfarenhet från den svenska dagligvarubranschen och en god förståelse för kunden som vi finns till för, säger Anders Svensson, styrelseordförande i Svensk Dagligvaruhandel och vd för ICA Sverige.

Thomas Svaton går i pension under våren 2014.

Kontakt:

Anders Svensson, styrelseordförande             070 689 54 01

Karin Brynell, tillträdande vd                             070 975 80 85

Om Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandels övergripande mål är att tillgodose konsumenternas behov av tillförlitliga produkter. Svensk Dagligvaruhandel för även dagligvaruföretagens talan gentemot myndigheter och politiker i konkurrensneutrala frågor. Nuvarande medlemmar är Axfood AB, Bergendahls Food AB, Coop Butiker & Stormarknader AB, ICA Sverige AB, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna. Mer information finns på www.svenskdagligvaruhandel.se