Årets Post Order till Victor Dahlborg

Svensk Distanshandel har delat ut Årets Post Order till Victor Dahlborg, marknadschef på PriceRunner. Han får utmärkelse för sitt engagemang i utvecklandet av certifieringen Trygg e-handel som lett till en mer konsumentorienterad handel på Internet.

Intresseföreningen Svensk Distanshandel delar sedan 20 år tillbaks årligen ut medaljen Året Post Order till personer som utmärker sig genom att bidra till att distans- och e-handel är seriös och kundvänlig. Utmärkelsen har tidigare delats ut till bland andra Laila Freivalds, Olle Blomquist (Ellos) och Bengt Höök (Hööks). Victor Dahlborg, marknadschef på prisjämförelsetjänsten PriceRunner, tilldelas Året Post Order med följande motivering: ”Genom sitt stora intresse för konsumenträttigheter och Internet-handel har Victor Dahlborg med sitt initiativ till Trygg e-handel skapat en plattform där kunden kan känna sig trygg och där företagen, tack vare kundens förtroende, har möjlighet att öka sin försäljning.” – Både konsumenter och företag tjänar på en mer lättbegriplig och trygg e-handel och Victor Dahlborgs engagemang kring förnyelsen och marknadsföringen av certifieringen Trygg e-handel har bidragit till säkrare och mer lönsamma affärer över Internet, Bo Lindell, VD, för Svensk Distanshandel. Victor Dahlborg tog under våren 2007 initiativ till symbolen Trygg e-handel. Förslaget med symbol, regler och krav för att få certifieringen Trygg e-handel presenterades för ett flertal organisationer och föreningar som bland annat Svensk Distanshandel (SDh). SDh övertog ägandet av Trygg e-handelssymbolen under våren 2008, vilket innebär att SDh granskar och certifierar ansökande företag och godkänner användandet av symbolen. Årets Post Order delas med Lennart Helgesson, tidigare kanslichef hos SDh.