Ekologiska livsmedel och den digitala mathandeln har en kärleksaffär

Livsmedelsförsäljningen på nätet fortsätter att växa starkt. En av de mest framträdande drivkrafterna är möjligheten att enkelt kunna hitta ekologiska varor. Det visar rapporten Digital mathandel 2017, framtagen av HUI Research, som publiceras av Svensk Digital Handel och beskriver konsumenternas beteenden, attityder och åsikter samt marknadens storlek och utveckling.

Livsmedelshandelns försäljning av ekologiska varor ökar kraftigt, vilket märks inte minst inom e-handeln. Exempelvis redovisar Mat.se en försäljningsandel för ekologiska varor om 16 procent, Coop Online en andel om 21 procent och Mathem en andel om 25 procent. Coops andel är dubbelt så hög online som totalt.

- En stark medvetenhet om sambandet mellan livsmedel och hälsa triggar den ekologiska försäljningen. Den digitala mathandelns kärnkunder barnfamiljerna vill ge sina barn bra mat, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

Det är sannolikt att möjligheten att söka via filtrering eller fritext hos en e-handlare gör det lättare för konsumenterna att hitta varor av en specifik karaktär. Enligt rapporten Digital mathandel 2017 anser en tredjedel av konsumenterna att det är enklare att hitta ekologiska produkter när de handlar mat på nätet än när de handlar i fysisk butik.

- Alternativet är att man annars behöver spendera mycket tid och kraft på att leta i en fysisk butik eller till och med i olika fysiska butiker för att hitta exakt det sortiment man söker, avslutar Jonas Ogvall.

Jonas Ogvall, vd Svensk Digital Handel, 46 709 76 44 26, jonas.ogvall@svenskhandel.se

Svensk Digital Handel är intresseorganisationen för den digitala handeln i Sverige och verkar för att framtidssäkra medlemmarnas digitala verksamhet. Som medlem i Svensk Digital Handel får svenska e-handelsföretag hjälp med både frågor och förslag som bidrar till ett tryggare, smartare och mer lönsamt digitalt företagande. Svensk Digital Handel driver affärsutveckling tillsammans med marknadens största aktörer och leverantörer. Tillsammans med våra medlemmar gör vi det enklare att handla på nätet. Svensk Digital Handel är en del av Svensk Handel.www.dhandel.se