Fortsatt god tillväxt för digital mathandel

D-food Index från Svensk Digital Handel visar att livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 31 procent under tredje kvartalet 2016 jämfört med tredje kvartalet 2015. Middagslösningarna ökade med 12 procent medan lösplocket ökade med 45 procent under samma period. Hittills i år har den totala livsmedelsförsäljningen på nätet ökat med 34 procent.

Försäljningstillväxt  Q3 2016   Hittills i år 2016
Middagslösningar 12 %  20 %
Lösplock 45 %  46 %
Totalt 31 %  34 %

Kommentar från Jonas Ogvall på Svensk Digital Handel

– Den digitala livsmedelshandeln, som är den tredje största branschen inom e-handeln, ökade med 31 procent under det tredje kvartalet. Detta är alltid en intressant siffra eftersom det tredje kvartalet fångar både perioden med industrisemester och återgången till vardag. Många svenskar reser bort under semestern och det är ett gott betyg för handlarna att kunderna hittar tillbaka efter uppehållet och återupptar sina beställningar, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

– Det finns goda förutsättningar för att året avslutas lika starkt som det började. Det har varit lite si och så med att köpa högtidsmat på nätet tidigare, men 2016 kommer sannolikt att bli ett år när svenskarna mer än någonsin klickar hem sin julmat på nätet. Detta kan lyfta försäljningen under fjärde kvartalet ytterligare för nätaktörerna, avslutar Jonas Ogvall.

Jonas Ogvall, VD Svensk Digital Handel, på tel. +46 709 76 44 26, jonas.ogvall@svenskhandel.se

D-food Index är en återkommande kvartalsrapport från Svensk Digital Handel om livsmedelsförsäljningen över nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för insamling och kvalitetssäkring av data. Undersökningen baseras på inrapporterade försäljningsuppgifter från: Axfood, Bergendahls, Coop, Familyfood, ICA, Linas Matkasse, Mat och Ro, Mat.se, Mathem, Matkomfort, Middagsfrid samt Årstiderna.

Om Svensk Digital Handel: Svensk Digital Handel, är intresseorganisationen för den digitala handeln i Sverige och vår vision är att vartannat köp ska vara digitalt. Vi verkar för att framtidssäkra medlemmarnas digitala verksamhet och tillsammans göra det enklare att handla på nätet. Svensk Digital Handel är en del av Svensk Handel.