Inbjudan: Logistik inte enbart en transportfråga

I takt med att den digitala handeln ökar ställs allt högre krav på snabba och bekväma leveranser ut till kund. Från att tidigare ha varit en ren transportfråga har logistiken blivit en viktig källa för företags lönsamhet och tillväxt. Den 20 oktober samlas branschen i Borås för att diskustera hur logistiken kan bidra till bättre affärer.

Den 20 oktober arrangeras D-Fokus Logistik av Svensk Digital Handel på Quality Hotel Grand i Borås. Under dagen samlas e-handlare och leverantörer av logistiklösningar för att diskutera framtidsfrågor, delta i workshops och lyssna på föredrag om vilka möjligheter och utmaningar branschen står inför.

-          Logistik är en av e-handelns viktigaste beståndsdelar och utveckling är en förutsättning för branschens framtid. Kunder ställer högre krav på snabbhet och handeln på nätet ökar varje dag, vilket gör det extra viktigt att ligga i framkant inom logistikfrågan, säger Jonas Ogvall, VD för Svensk Digital Handel

Ett viktigt ämne som diskuteras på Logistikdagen är vilken roll affärsutveckling har på företagets tillväxt. Logistik handlar inte längre bara om att leverera varor. Över hela världen och framförallt inom Europa och i Sverige syns en stor tillväxt av paketleverenser. Samtidigt som det innebär en positiv utveckling för kunder ställs e-handlare och logistikleverantörer inför stora utmaningar. Efterfrågan av snabba leveranser ökar och allt tyder på att det kommer fortsätta öka även i framtiden. Gamla arbetssätt måste formas om för att hantera detta. Affärsutveckling kan verka omfattande men nyckeln till framgång ligger i just en förändring av sättet att bedriva sin verksamhet.

Intressanta talare och givande diskussioner

En av årets talare på Logistikdagen är Daniel Ekwall. Daniel är docent i logistik vid Högskolan i Borås och bedriver just nu forskning inom risk och säkerhet inom transport, textilt management och bygglogistik.

Förutom Daniel kommer dagen att bjuda på flera intressanta talare och diskussionstillfällen. Bland annat kommer Pål Vindegg, Direktör på Komplett, att dela med sig av Komplett Groups logistiklösningar och deras fokus på helhetstänkande. I anslutning till varje föredrag håller Pia Johansson, projektledare på SIIR, i workshops med fokus på vilka utvecklingsmöjligheter som branschen för närvarande står inför.

-          Här har funnits tillfälle för mig som intresserad och verksam inom logistik att lyfta de frågor som jag anser viktiga och brinner för. Det var en dag där logistikutveckling stod i centrum, och vi fick både lyssna till flera talare i ämnet och dessutom själva vara delaktiga i diskussionen, säger Sara Ihrlund, COO på Consortio Fashion Group om Logistikdagen 2015.

D-Fokus Logistik äger rum den 20 oktober på Quality Hotel Grand, i Borås. Dagen arrangeras av Svensk Digital Handel. Mer information och biljetter finner du på: dhandel.se/logistikdagen-2016/
Det går även utmärkt att ta direkt kontakt med Svensk Digital Handel: Jonas Ogvall, VD Svensk Digital Handel, på tel. +46 709 76 44 26 eller e-mail: jonas.ogvall@svenskhandel.se

Om Svensk Digital Handel: Svensk Digital Handel, är intresseorganisationen för den digitala handeln i Sverige och vår vision är att vartannat köp ska vara digitalt. Vi verkar för att framtidssäkra medlemmarnas digitala verksamhet och tillsammans göra det enklare att handla på nätet. Svensk Digital Handel är en del av Svensk Handel.