Lördagsutkörningen av paket möjliggör en 20 procentig ökning för e-handeln

I slutet av förra veckan meddelade Postnord att de kommer att köra ut paket till ombud även på lördagar. Ett glädjande besked tycker Svensk Digital Handel som drivit frågan i många år.

Att leveranser är en viktig del av den digitala handeln har tagits upp av många som är verksamma inom branschen, då det påverkar hur snabbt kunden kan få hem sina varor och hur smidig hela köpprocessen blir.

Under fem års tid har Svensk Digital Handel lyft frågan om behovet av utkörning till ombud även under helgen för att effektivisera handeln via nätet. Trots att debatten har pågått under en lång tid visar sig resultaten till slut och Postnords besked att de nu börjar med leveranser även på lördagar är ett stort framsteg.

- Det är ett mycket glädjande besked att paket kommer att köras ut på lördagar till ombud. Vi och handlarna har länge efterfrågat och verkat för detta. Snabbare leveranser efterfrågas av kunderna och kommer att stärka de svenska handlarna i den internationella konkurrensen då ledtiderna kortas, säger Jonas Ogvall, vd Svensk Digital Handel

Ogvall fortsätter med att lyfta andra fördelar som uppstår i samband med de utökade leveranserna. En av de positiva följderna är att handelsvolymerna nu spås öka med upp till 20 procent då ”öppettiderna” på nätet förlängs.

Fler konsumenter väntas nu handla på nätet även på torsdagar och fredagar eftersom det nu blir möjligt med leverans redan på lördag istället för att – som det är nu – behöva vänta tills efter helgen.

- Det är nu upp till handlarna att ta vara på denna efterlängtade möjlighet. Att kunna få ut sina leveranser en dag till i veckan innebär att ytterligare en aktiv försäljningsdag uppstår vilket innebär ökade intäkter, säger Jonas Ogvall.

Utkörningen av paket kommer att påbörjas till ombud i storstadsområden under 2017. Det är ett steg i rätt riktning, men Svensk Digital Handel fortsätter att jobba för att även mindre städer ska få samma möjlighet.

För eventuella frågor kontakta:
Jonas Ogvall, VD Svensk Digital Handel, +46 709 76 44 26, jonas.ogvall@dhandel.se

Svensk Digital Handel är intresseorganisationen för den digitala handeln i Sverige och verkar för att framtidssäkra medlemmarnas digitala verksamhet. Som medlem i Svensk Digital Handel får svenska e-handelsföretag hjälp med både frågor och förslag som bidrar till ett tryggare, smartare och mer lönsamt digitalt företagande. Svensk Digital Handel driver affärsutveckling tillsammans med marknadens största aktörer och leverantörer. Tillsammans med våra medlemmar gör vi det enklare att handla på nätet. Svensk Digital Handel är en del av Svensk Handel.www.dhandel.se