Mat på nätet växer så det knakar

D-food Index från Svensk Digital Handel visar att livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 35 procent under fjärde kvartalet 2015 jämfört med samma period förra året. Försäljningen av middagslösningar ökade med 25 procent och försäljningen av lösplock med 46 procent under samma period.

Helårsutvecklingen 2015 för livsmedelsförsäljningen på nätet landade på 40 procent. Motsvarande siffra för middagslösningar var 26 procent och för lösplock 55 procent.

Försäljningstillväxt Q4 2015 Helåret 2015
Middagslösningar 25 % 26 %
Lösplock 46 % 55 %
Totalt 35 % 40 %

Kommentarer från Svensk Digital Handel

– Livsmedelsförsäljningen på nätet går starkt framåt. Försäljningen steg även under fjärde kvartalet med 35 procent, och året avslutades starkt. Branschen har i år satsat på matkassar med säsongstema inför jul och nyår, vilket blir ytterligare ett tillfälle att få nya kunder att pröva på att handla mat på nätet, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

– Lösplocksmarknaden fortsatte att gå urstarkt under 2015 och växte med 46 procent. Även middagslösningarna utvecklades positivt, om än inte i samma takt. Segmentets försäljning steg med 25 procent.

– De starka tillväxtsiffrorna visar på ett större intresse för att handla mat på nätet. Tillväxten sker förvisso från låga nivåer eftersom dagligvaruhandeln traditionellt inte har varit digitaliserad i samma utsträckning som andra detaljhandelsbranscher, men i gengäld finns en stor tillväxtpotential, avslutar Jonas Ogvall.

Jonas Ogvall, VD Svensk Digital Handel, 46 709 76 44 26, jonas.ogvall@svenskhandel.se

Svensk Digital Handel, tidigare Svensk Distanshandel, är intresseorganisationen för den digitala handeln i Sverige och vår vision är att vartannat köp ska vara digitalt. Vi verkar för att framtidssäkra medlemmarnas digitala verksamhet och tillsammans göra det enklare att handla på nätet. Svensk Digital Handel är en del av Svensk Handel.

Livsmedelsförsäljningen på nätet går starkt framåt.
Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel