Så påverkas affärsmodellen av digitaliseringen

Vad innebär det att vara Digilog, hur viktigt är det att som företag beröra människor genom sina digitala kanaler och hur ska man göra för att åstadkomma det? På D-Fokus diskuteras framtidsfrågor inom digital handel mellan företag samtidigt som experterna delar med sig av sina bästa råd för att lyckas.

Den 13 oktober arrangeras D-Fokus B2B av Svensk Digital Handel på Odenplan i Stockholm. D-Fokus är en heldag med digital handel mellan företag i fokus. Eventet samlar tillverkare, grossister, distributörer, e-handlare och marknadsledande leverantörer inom branschen. Under dagen kan du som besökare träffa experter inom digital B2B-handel, knyta nya affärskontakter och ta del av seminarier och föredrag om vilka möjligheter och utmaningar som e-handelsbranschen står inför.

-          Digitaliseringen kräver förändring av företags business-to-business affärsmodell. Företag som investerar strategiskt i e-handel ökar sina intäkter i alla kanaler och därmed sin totala lönsamhet, säger Jonas Ogvall, VD för Svensk Digital Handel

Ett viktigt ämne som diskusteras på D-Fokus är vikten av förankring i organisationen när ett företag digitaliseras. Idag inleder många små till medelstora företag e-handelsprojekt nedifrån och upp, men utan koncernchefen eller ägaren ombord stannar initiativen av. Det som börjar som ett enkelt projekt för att lansera en onlinebutik växer inte sällan och omfattar plötsligt även försäljningsrepresentanter, kanaler, innehåll, kunder, kundsupport, lagerstyrning – helt enkelt hela organisationen. Affärsutveckling kan verka omfattande men nyckeln till framgång med e-handel ligger i just en förändring av sättet att bedriva sin verksamhet.

-          Jag tycker man har varit duktig på att prata både om de tekniska förutsättningarna men också om det som är allra viktigast, det vill säga hur mycket det handlar om att få med sig människorna i den här förändringen. När man ska gå in i den digitala transformationen är det det absolut viktigaste för att lyckas, hela verksamheten måste förstå vad det innebär, säger Katarina Nilsson, Marketing Manager på iStone och deltagare på D-Fokus B2B 2015 när hon summerar dagen.

Många intressanta talare

En av årets talare på D-Fokus är Christer Olsson, affärsutvecklare på Awesome Group. Christer är en av Nordens mest eftertraktade talare och har bland annat skrivit böckerna Vart är du på väg och vill du dit? och Du läcker vad du tänker. På D-fokus kommer Christer kommer bland annat prata om vikten av att beröra människor i känslan via digitala kanaler och vad det innebär att vara Digilog.

Förutom Christer deltar en rad intressanta talare. Bland annat kommer Johanna Kjellberg från Grant Thornton att hålla föredrag om hur man är och förblir relevant oavsett bransch och företag. Dagen kommer också bjuda på flera inspirerande samtal och seminarier.

D-Fokus B2B äger rum den 13 oktober på Odenplan, Odengatan 65 i Stockholm. Dagen arrangeras av Svensk Digital Handel. Mer information och biljetter finner du på https://dhandel.se/events-2/d-fokus-b2b-2016/. Det går även utmärkt att ta direkt kontakt med Svensk Digital Handel: Jonas Ogvall, VD Svensk Digital Handel, på tel. +46 709 76 44 26 eller e-mail: jonas.ogvall@svenskhandel.se

Om Svensk Digital Handel: Svensk Digital Handel, är intresseorganisationen för den digitala handeln i Sverige och vår vision är att vartannat köp ska vara digitalt. Vi verkar för att framtidssäkra medlemmarnas digitala verksamhet och tillsammans göra det enklare att handla på nätet. Svensk Digital Handel är en del av Svensk Handel.