Svensk Distanshandel blir Svensk Digital Handel

Nu byter anrika Svensk Distanshandel namn. Från och med den 30 januari heter organisationen Svensk Digital Handel. Namnbytet är ett led i Svensk Digital Handels satsning på att nå fler branscher och ge medlemmarna bättre möjlighet att framtidssäkra sin verksamhet. Den 30 januari slås också portarna upp för Distanshandelsdagen i Borås, Sveriges största mässa för digital handel.

När samhället digitaliseras i allt snabbare takt blir även digital handel allt viktigare. Under 2013 omsatte detaljhandeln inom e-handeln i Sverige uppskattningsvis 37 miljarder kronor, en ökning med 17 procent jämfört med året innan. Detaljhandeln som helhet växte 1,9 procent under samma period.

- Digitaliseringen ger enorma möjligheter för handeln och det är viktigt för oss att hjälpa våra medlemmar att ta till vara potentialen i den här utvecklingen, säger Jonas Ogvall, vd för Svensk Digital Handel.

Organisationens medlemmar har alltid gått i bräschen för nya sätt att göra affärer, utifrån vad kunderna vill ha. Först var det postorderföretagen, som förstod hur viktigt det var för många människor att få varorna bekvämt hemskickade. Sedan har många av distanshandelns företag blivit pionjärer inom digital handel, när kunderna önskat handla via sina datorer, mobiler eller surfplattor.

-  Digital handel är en komplex verksamhet, som ständigt förändras. Det betyder också att den beskrivits med väldigt många olika namn, som e-handel, m-handel, t-handel, multikanal och så vidare. Vårt namnbyte är ett sätt att tydligt tala om vad vi och våra medlemmar fokuserar på säger Freddy Sobin, styrelseordförande i Svensk Digital Handel.

Svensk Digital Handel, som är en del av Svensk Handel, vill vara en mötesplats för alla slags företag inom den digitala ekonomin. Freddy Sobin är övertygad om värdet av att föra samman traditionella distanshandelsföretag och andra digitala branscher, som säljer tjänster inom exempelvis nöje eller resor. Inte minst ser han det som en naturlig utveckling när allt fler företag ägnar sig åt en kombination av varu- och tjänstehandel.

Den 30 januari erbjuder Svensk Digital Handel också en fysisk träffpunkt. Då genomförs Distanshandelsdagen, som med sina 115 utställare och över 1100 besökare är Sveriges största mässa för den digitala handeln. I år framträder också rekordmånga talare; 24 spännande namn från både Sverige och andra länder.

Distanshandelsdagen 2014 äger rum den 30 januari på Åhaga i Borås.

För mer information, kontakta:

Jonas Ogvall, VD Svensk Digital Handel, på tel. +46 709 76 44 26 eller e-mail jonas.ogvall@svenskhandel.se

Freddy Sobin, Styrelseordförande Svensk Digital Handel, på tel. +46 708 18 20 74 eller e-mail freddy.sobin@consortiofashion.com

Mer information om Svensk Digital Handel finns på

http://www.dhandel.se samt på twitter @digitalhandel och YouTube.

Om Svensk Digital Handel:

Svensk Digital Handel, tidigare Svensk Distanshandel, är intresseorganisationen för den digitala handeln i Sverige och vår vision är att vartannat köp ska vara digitalt. Vi verkar för att framtidssäkra medlemmarnas digitala verksamhet och tillsammans göra det enklare att handla på nätet. Svensk Digital Handel är en del av Svensk Handel.