Tidigare barriärer till att handla mat på nätet suddas ut

Livsmedelsförsäljningen på nätet kommer att fortsätta att växa starkt under 2016. Utvecklingen drivs fortsatt av bekvämlighet och tidsbesparing. Dessutom har andelen som vill se och känna på sin mat innan köp halverats. Det visar rapporten Digital Mathandel 2016 som i denna vecka publiceras av Svensk Digital Handel och framtagen av HUI Research. Rapporten beskriver konsumenternas beteenden, attityder och åsikter samt marknadens storlek och utveckling.

Livsmedelsförsäljningen på nätet fortsätter att drivas av att konsumenterna anser att det är bekvämt att få tillgång till ett stort utbud och att spara tid. Tidigare barriärer håller också på att suddas ut genom att det går att se långtgående attitydförändringar hos konsumenterna.

E-handlarna har lyckats skapa tillit hos konsumenterna vad det gäller kvaliteten på varor som kunderna tidigare har varit tveksamma till att beställa på nätet. Det gäller främst produkter med hög kläm- och kännfaktor som frukt och grönsaker. Andelen som vill se sin mat innan köp eller inte litar på att kvaliteten skulle vara lika bra som i en fysisk butik har halverats sedan 2013.

Konsumenterna har också anpassat sitt beteende efter näthandelns förutsättningar och börjat inse att fördelarna med näthandel är så pass stora att det är värt att planera och beställa mat i förväg. Många nöjda kunder rekommenderar också sina vänner att köpa mat på nätet, vilket ger en snabb utvidgning av kundbasen.

- E-handlare är precis som den traditionella matbutiken beroende av kunder som kommer tillbaka. Ingen har därför råd med att leverera dåliga varor. Att packa tomaterna i botten och sedan lägga på en fyra kilos vattenmelon gör man inte om man vill behålla kunden, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel.

- Att kläm- och känn faktorn inte är lika viktig längre är ju något som är ett kvitto på att e-handlarna behandlar sina kunder väl och sköter sina leveranser med varsam hand, säger Jonas Ogvall.

Bland de konsumenter som ännu inte handlat mat på nätet finns två tydliga teman om vad som skulle få dem att börja. Särskilt rabatter och billigare leveranser skulle locka fler att handla.

- Dessvärre verkar det vara så att många konsumenter inte känner till vad som gäller. Det finns många olika lösningar för att kunna få frakten fri och här borde handeln bli tydligare med sin information. Men rent generellt tycker jag att mathandlarna på nätet har varit duktiga på att snabbt anpassa sig efter konsumenternas krav, vilket är något som många handlare inom andra områden kan studera och lära sig av, säger Jonas Ogvall.

Jonas Ogvall, vd Svensk Digital Handel, 46 709 76 44 26, jonas.ogvall@svenskhandel.se

Om Svensk Digital Handel: Svensk Digital Handel, är intresseorganisationen för den digitala handeln i Sverige och vår vision är att vartannat köp ska vara digitalt. Vi verkar för att framtidssäkra medlemmarnas digitala verksamhet och tillsammans göra det enklare att handla på nätet. Svensk Digital Handel är en del av Svensk Handel.