Två dagar kvar till D-Congress - Nordens största mötesplats inom e-handeln arrangeras i Göteborg

D-Congress är nordens största kongress för e-handeln och väntas locka 1400 delegater. Över 100 utställare är bokade och Anders Borg är en av talarna. Nytt för i år är en Marketing scen och en scen för företagare verksamma inom business-to-business.

- E-handeln växte med 19 procent under 2015 och kongressen fyller en viktig funktion för många i den digitala handelsindustrin. Det finns ett stort behov av att hålla sig uppdaterad i den snabba förändringen, säger Jonas Ogvall vd för Svensk Digital Handel som arrangerar kongressen.

Den 10 mars är det dags igen för D-Congress på Svenska Mässan i Göteborg. Årets upplaga väntas locka över 1400 delegater och är därmed Nordens största mötesplats för den digitala handeln. Efter över 30 år i Borås flyttades kongressen till Göteborg i fjol för att bättre kunna möta det stora intresset för arrangemanget.

- Vi vill öka kännedomen om den digitala handeln och dess betydelse. Det är också viktigt att flera olika branscher möts och lär av varandra. Vi vill också att D-Congress ska bli en plattform för samverkan mellan företag i hela Norden, säger Jonas Ogvall.

På kongressens fem scener kommer inspirerande talare att dela med sig av sin kunskap inom olika områden som alla berör e-handeln och digitaliseringen. Bland de 35 talarna finns bland annat vår tidigare finansminsiter Anders Borg, numera styrelseledamot i Kinnevik, och Swedbanks digitaliserings- och framtidsekonom Anna Felländer samt e-handelsbolaget Outfitterys grundare Julia Bösch.

- Vi vill att D-Congress ska vara givande för våra medlemsföretag som redan ägnar sig åt e-handel samt de företag som är nyfikna på vad digitaliseringen kan erbjuda, säger Jonas Ogvall.

Var sjätte skjorta säljs inte längre i en fysisk butik - utan på nätet. Näthandeln inom detaljhandeln omsätter redan över 50 miljarder kronor per år och fortsätter att växa kraftigt med en ökning på 19 procent under 2015. Samtidigt växer e-handeln kraftigt även inom business-to-business.

Nya talarscener för business-to-business och marknadsföring
Utvecklingen gör att allt fler företag nu ser möjligheterna med digital handel. Men för den som ännu inte tagit steget kan det vara svårt att veta var man ska börja. För många av dessa fyller kongressen en viktig funktion som inspirations- och kunskapsbärare.

- Framtidens tillväxt inom handeln kommer att vara digital. Men digitaliseringen ritar om kartan fullständigt för hur man ska göra affärer och vi ser att det finns ett stort behov av kunskap och en önskan att hålla sig uppdaterad på området, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digitala Handel som arrangerar e-handelsdagen D-Congress.

Den 38:e kongressen bjuder på flera nyheter. Business-to-business scenen sätts upp i samarbete med Svenska Mässan, i anslutning till Underhållsmässan som pågår samtidigt, och ska locka det stora antalet företag inom business-to-business som anpassar sina affärer till digitaliseringen.

Marketing Scenen är också ny för i år och ska göra kongressen ännu mer relevant inte minst för marknadsförare som vill ta del av det senaste trenderna inom digitalisering och e-handel.

Mer information om D-congress finns på www.dhandel.se.

Jonas Ogvall, vd Svensk Digital Handel, 46 709 76 44 26, jonas.ogvall@svenskhandel.se

Svensk Digital Handel är intresseorganisationen för den digitala handeln i Sverige och verkar för att framtidssäkra medlemmarnas digitala verksamhet. Som medlem i Svensk Digital Handel får svenska e-handelsföretag hjälp med både frågor och förslag som bidrar till ett tryggare, smartare och mer lönsamt digitalt företagande. Svensk Digital Handel driver affärsutveckling tillsammans med marknadens största aktörer och leverantörer. Tillsammans med våra medlemmar gör vi det enklare att handla på nätet. Svensk Digital Handel är en del av Svensk Handel. www.dhandel.se

Snabbfakta

Fakta D-Congress: Arrangeras för 38:e gången sedan starten 1978. Äger rum 10 mars på Svenska Mässan i Göteborg. Över 100 utställande företag och organisationer. Cirka 1400 delegater 35 talare, på fem olika scener; Innovationsscenen, Internationella scenen, Akademiska scenen (i samarbete med Siir), Business-to-business scenen (i samarbete med Svenska Mässan), Marketing scenen (i samarbete med IAB-Sweden)

Vi vill öka kännedomen om den digitala handeln och dess betydelse.
Jonas Ogvall, vd Svensk Digital Handel