Direktreklam bäst på att nå dem som spenderar mest

Report this content

Statistik som Svensk Direktreklam har beställt från Sifo Orvesto konsument visar att de köpstarka och de konsumtionsstarka inte är samma målgrupp. Det är målgruppen 50-70 år som räknas som köpstark, men de som konsumerar mest i vårt samhälle befinner sig mitt i livet och är mellan 30-49 år. Denna grupp nås enligt statistiken bäst genom direktreklam.

Att nå rätt målgrupp är den ständiga kampen när det gäller annonsering i dagspress. Morgonpressens största läsekrets är mellan 50-70 år och det är denna som brukar klassas som köpstark, eftersom de har en stabil och stark ekonomi. Enligt siffror som Svensk Direktreklam har beställt från Sifo Orvesto konsument visar det sig att den grupp som i praktiken konsumerar mest är yngre, nämligen mellan 30 och 49 år. − Denna grupp befinner sig mitt i livet, har ofta barn, bil och ny bostad. Detta genererar högre konsumtion. Man behöver inreda nya hemmet, köpa trädgårdsmöbler, kläder till barnen osv. De som är mellan 50 – 70 år har ofta köpt det man behöver och konsumerar därför inte lika mycket, även om de har pengar, säger Göran Kontin, marknadschef på Svensk Direktreklam. Oadresserad Direktreklam når 75 procent av alla hushåll i Sverige, medan morgontidningen knappt når hälften. Morgontidningens största grupp är dessutom i 60-årsåldern, medan direktreklamens största grupp är i 30-årsåldern. Statistiken visar också att oadresserad direktreklam klarar sig bra i lågkonjunktur. När medieinvesteringarna går ner är direktreklam ett av de medier som klarar sig bäst, medan morgonpressen med sina bilagor tappar stort. − Historien upprepar sig vid varje lågkonjunktur tack vare att direktreklam är det mest köputlösande mediet, vilket gör att man snabbt får resultat av varje investerad reklamkrona. Direktreklam ger också en mycket högre räckvidd i målgruppen, jämfört med morgontidningar som bara når tidningens läsare, säger Göran Kontin. För ytterligare information: Göran Kontin, marknadschef Svensk Direktreklam Telefon: 0708-15 80 18 E-post: goran.kontin@sdr.se Om Svensk Direktreklam Svensk Direktreklam AB är Sveriges största privata direktreklamföretag och sysselsätter närmare 400 anställda på 42 franchiseföretag. 10 000 deltidsanställda utdelare gör företaget till Sveriges största ungdomsarbetsgivare. Företaget har mer än 30 års erfarenhet av direktreklam och distribuerar årligen över en miljard trycksaker till Sveriges konsumenter. Företaget arbetar i hela värdekedjan kring direktreklamen, från kampanjmål, målgruppsurval, idé, utformning, tryck och distribution av reklamtrycksaker, action marketing till uppföljning och mätning av reklamens effekter. Direktreklam är ett av Sveriges starkaste media med ett genomsnittligt observationsvärde inom sällanköpshandeln på 55 procent. Svensk Direktreklam är postoperatör sedan 1994 och hanterar oadresserad reklam. Svensk Direktreklam är miljöcertifierade enligt ISO 14001 och omsätter cirka 550 Mkr. SDR koncernens totala omsättning, inkl action marketing och gratisdistribuerade lokaltidningar, uppgår till ca 750 Mkr

Taggar: