Direktreklam slår digitala medier

När svenska konsumenter bedömer reklam, vinner oadresserad direktreklam över tv-reklam, banners och tidningsannonser. Oadresserade utskick är den reklamkanal som skapar mest intresse, som flest tar del av - och som flest utnyttjar erbjudanden från. Allt enligt Icebreaks undersökning om konsumenters reklamval som presenteras i sin helhet på Mediedagarna i Göteborg den 7 mars.

För femte året i rad placerar svenska konsumenter den oadresserade reklamen i topp i Icebreaks undersökning om inställningen till och beteendet kring reklam.
- Positionen har till och med stärkts under det senaste året. Den oadresserade direktreklamen behåller platsen som den mest intressanta och effektiva reklamen, säger Karin Sorte, marknadschef på Svensk Direktreklam.

Totalt är intresset för reklam lika stort idag som för sju år sedan, med skillnaden att antalet kanaler har ökat. Undersökningen visar också att även de som uppger att de är reklammotståndare konsumerar reklam.

När konsumenterna använder sig av reklam som informationskälla letar de i första hand efter erbjudanden och prisjämförelser. Den informationen hittas främst i butiker och oadresserad direktreklam. Drygt var tredje konsument uppger att de tar del av den oadresserade direktreklamen, vilket placerar den före andra reklamkanaler.
- Förfinad segmentering av distribution och budskap gör direktreklamen både träffsäker, relevant och effektiv, säger Karin Sorte.

Den oadresserade reklamen är överlägsen andra kanaler när det gäller att få konsumenter att utnyttja erbjudanden. Fyra av tio uppger att de använder sig av erbjudanden från direktreklam som lämnas i brevlådan, högre än för dagspressbilagor och banners.

Undersökningen visar också att det finns en relativt stor skillnad mellan hur annonsörer och konsumenter ser på reklam. Traditionella reklamkanaler upplevs emellertid fortfarande som betydligt mer intressanta än digitala för svenska konsumenter. De flesta vill hellre ha reklam levererad i brevlådan än i datorn. Allt färre tycker dessutom att de får för mycket oadresserad direktreklam.

”De svenska konsumenternas reklamval” presenteras i sin helhet på Mediedagarna i Göteborg den 7 mars kl. 14:30. Arrangör för eventet är Svensk Direktreklam. Mer information: http://www.meg.se.

För ytterligare information:
Karin Sorte, marknadschef på Svensk Direktreklam
Telefon: 0708-158015 eller e-post: karin.sorte@sdr.se

För ytterligare information om undersökningen:
Peter Westerståhl, Icebreak Scandinavia AB: tel. 070-3802125
Maj Bonde-Teir, Icebreak Scandinavia AB: tel. 070-3802127

Undersökningen ”De svenska konsumenternas reklamval”:
Undersökningen genomfördes av konsultföretaget Icebreak Scandinavia AB. Totalt 500 intervjuer inom ramen för Yougovs internetpanel omfattas av undersökningen. Intervjuerna har genomförts med riksrepresentativa urval bland konsumenter i åldrarna 18-74 år. Syftet med undersökningen är att spegla konsumenters uppfattning om reklam, beskriva deras intresse för reklam i olika huvudmedier samt beskriva deras beteende kring de direkta mediekanaler de nås av. Undersökningen har genomförts sedan 2006.

Om Svensk Direktreklam
Svensk Direktreklam är Sveriges största privata direktreklamföretag och sysselsätter närmare 400 anställda på 40 franchiseföretag. 10 000 deltidsanställda utdelare gör företaget till Sveriges största ungdomsarbetsgivare. Företaget har mer än 35 års erfarenhet av direktreklam och distribuerar årligen över en miljard trycksaker till Sveriges konsumenter. Företaget arbetar i hela värdekedjan kring direktreklam: från kampanjmål, målgruppsurval, idé, utformning, tryck och distribution av reklamtrycksaker, action marketing till uppföljning och mätning av reklamens effekter. Direktreklam är ett av Sveriges starkaste medier med ett genomsnittligt observationsvärde inom sällanköpshandeln på 55 procent. Svensk Direktreklam är postoperatör sedan 1994 och hanterar oadresserad reklam. Svensk Direktreklam är miljöcertifierad enligt ISO 14001 och omsätter cirka 500 Mkr. SDR-koncernens totala omsättning, inklusive action marketing och gratisdistribuerade lokaltidningar, uppgår till cirka 750 Mkr.