Svenskar reser utomlands för 50 miljarder per år

Nu är det många som längtar efter sol och värme. Vintern är högsäsong för resor till varmare breddgrader. Statistik som Svensk Direktreklam beställt från TNS Sifo Orvesto Konsument visar att svenskar lägger drygt 50 miljarder kronor per år på resor utomlands. Det är främst sol och bad som lockar svenskar till att resa utomlands.

Svenskar spenderar dubbelt så mycket på utlandsresor som på inredning till hemmet. Vi reser utomlands för 50 miljarder per år, vilket kan jämföras med 21 miljarder kronor. De som spenderar mest på resor lägger närmare 20 000 kronor per år i genomsnitt på resor. Tillsammans står gruppen för 74 procent av den totala summan som vi lägger på resor. Statistiken från TNS Sifo Orvesto visar att det finns två huvudgrupper bland dem som lägger allra mest pengar på resor till utlandet; välutbildade storstadsbor och välbeställda villaägare. Med hjälp av analysföretaget Experians Mosaic-system har Svensk Direktreklam bland annat kartlagt de följande livsstilstyper som tillhör huvudgrupperna: • Köpstarka barnfamiljer • Kosmopoliter • Gräddhyllan • Dinkisar (Mer beskrivning om de olika livsstilstyperna presenteras i bilaga.) Vad lockar resenären: • 66 % vill koppla av med sol och bad • 59 % vill uppleva storstädernas puls • 33% vill hoppa på en kryssningsresa • 28 % vill åka skidor • 9 % vill spela golf – Den främsta anledningen att vi väljer att lägga så mycket av vår inkomst på resor beror till största sannolikhet på det svenska klimatet, tror jag. Vintern upplevs som tung och mörk av många och då blir ställen där man kan finna sol och bad en attraktiv tillflyktsort, säger Göran Kontin, marknadschef Svensk Direktreklam. Källa: TNS Sifo Orvesto Konsument rullande helår 2009 samt Experian Mosaic-system Bilaga: Detaljerad beskrivning av livsstilstyperna För ytterligare information: Göran Kontin, marknadschef Svensk Direktreklam Telefon: 0708-15 80 18 E-post: goran.kontin@sdr.se Carola Lassén, analytiker Svensk Direktreklam Telefon: 0708-15 80 14 E-post: carola.lassen@sdr.se Om Svensk Direktreklam Svensk Direktreklam är Sveriges största privata direktreklamföretag och sysselsätter närmare 400 anställda på 42 franchiseföretag. 10 000 deltidsanställda utdelare gör företaget till Sveriges största ungdomsarbetsgivare. Företaget har mer än 30 års erfarenhet av direktreklam och distribuerar årligen över en miljard trycksaker till Sveriges konsumenter. Företaget arbetar i hela värdekedjan kring direktreklam: från kampanjmål, målgruppsurval, idé, utformning, tryck och distribution av reklamtrycksaker, action marketing till uppföljning och mätning av reklamens effekter. Direktreklam är ett av Sveriges starkaste medier med ett genomsnittligt observationsvärde inom sällanköpshandeln på 55 procent. Svensk Direktreklam är postoperatör sedan 1994 och hanterar oadresserad reklam. Svensk Direktreklam är miljöcertifierad enligt ISO 14001 och omsätter cirka 550 Mkr. SDR-koncernens totala omsättning, inklusive action marketing och gratisdistribuerade lokaltidningar, uppgår till cirka 750 Mkr. Bilaga: Beskrivning av de olika livsstilstyperna Kosmopoliter, kännetecknas av: Många unga Välutbildade Singlar eller sambos Höginkomsttagare med stort sparkapital Stora bostadsrätter i Stockholm Samhälls- och kulturintresserade Förändringsbenägna individualister Bor i: Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd Gräddhyllan, kännetecknas av: Medelålders Högutbildade Gifta par med barn Mycket förmögna med höga inkomster Stora äldre villor nära storstad Samhällsintresserade Förändringsbenägna individualister Bor i: Danderyd, Lidingö, Täby, Nacka, Sollentuna Köpstarka barnfamiljer, kännetecknas av: Medelålders Högutbildade Gifta par med barn Höginkomsttagare med stort sparkapital Villaförort storstad/medelstor stad Intresserade av ekonomi samt hus och trädgård Förändringsbenägna individualister Bor i: Lomma, Partille, Huddinge, Järfälla, Täby - Dinkisar, kännetecknas av: Äldre Högutbildade Gifta par utan hemmaboende barn Höginkomsttagare med stort sparkapital Villaförort storstad/medelstor stad Ekonomi- och samhällsintresserade Förändringsbenägna individualister Bor i: Lomma, Vellinge, Trosa, Vaxholm, Kungsbacka

Taggar: