35 miljarder i lägre intäkter hämmar nödvändig utbyggnad av elnäten

Sverige inför en ny modell för reglering av elnätsföretagens intäkter. Svensk Energi varnar för att Energimarknadsinspektionens beslut att sänka elnätsföretagens begärda intäkter med 35 miljarder kronor hämmar nödvändiga investeringar i elnäten. En konsekvens är att utvecklingen kring smarta elnät bromsas upp.

Energimarknadsinspektionen, EI, har beslutat om högsta tillåtna intäkt för elnätsföretagen under perioden 2012-2015. Sverige har nu, i likhet med övriga Europa, övergått från reglering av elnätsföretagens intäkter i efterhand till att reglera intäkterna på förhand. Det är bara elnätskostnaden, som utgör en femtedel av elkundernas totala kostnad, som regleras i dessa beslut. Resten är skatter och kostnader som betalas till elhandelsföretaget.

– Den nya regleringsmodellen förenklar för både kunder och elnätsföretag genom att förutsättningarna nu är kända på förhand. EI har en viktig roll i att både se till att kunder inte betalar för höga elnätsavgifter och att ge elnätsföretagen förutsättningar att säkerställa en hög kvalitet i elleveransen, säger Kjell Jansson, Svensk Energis vd.

EI har en beräkningsmodell som ska ge elnätsföretagen en intäktsnivå som säkerställer nödvändiga investeringar och en drift med hög leveranssäkerhet. EI frångår dock denna modell och har beslutat att minska elnätsföretagen begärda intäkter med 35 miljarder kronor.

– Det kommer att krävas stora investeringar i elnäten framöver – inte minst för utbyggnaden av smarta elnät. Vi anser att den kalkylränta som EI använt för att fastställa intäktsramarna är för låg och minskar möjligheten att attrahera kapital, från såväl privata som offentliga aktörer, fortsätter Kjell Jansson.

Elnätet måste moderniseras för att elkunderna ska kunna bli mer aktiva och påverka sin elanvändning och därmed sina kostnader. En del konsumenter vill exempelvis kunna producera el själva och sälja den el de själva inte använder. En utbyggnad av elnäten är också en förutsättning för att nya kraftverk, som vindkraftverk, ska kunna leverera el till kunderna.

– Delar av elnäten har en lång livslängd men det behövs trots det kontinuerlig förnyelse. Om vi minskar investeringstakten nu så kan elnätsföretagen sänka kostnaderna kortsiktigt, men på längre sikt är detta inte hållbart. Vi måste ta vårt ansvar för att modernisera elnäten och inte lägga över det på kommande generationer, avslutar Kjell Jansson.

Kjell Jansson, Svensk Energis vd, mobiltel: 0705-84 84 81, kjell.jansson@svenskenergi.se
Anders Pettersson, nätenheten, mobiltel: 0708-94 26 49, anders.pettersson@svenskenergi.se