7 av 10 elnätsföretag: Låt kunden få betalt för egenproducerad el – ”lagen måste ändras”

Intresset är stort bland Sveriges elnätsföretag för att erbjuda sina kunder så kallad nettodebitering, eller kvittning. Kvittning skulle göra det enklare för de elkunder som vill producera egen el att få betalt för den. Hela 70 procent av de tillfrågade företagen skulle erbjuda lösningen, om lagen tillät det, enligt en färsk undersökning.

Med nettodebitering så skulle det vara möjligt för elkunder som vill producera egen el att minska sina kostnader genom att den el som producerats ”drogs av” direkt på elräkningen. Enligt en modell, som elbranschen tagit fram, skulle kostnaden motsvarande den producerade elen dras av månadsvis på både elnätsräkningen och på elhandelsräkningen. Det skulle underlätta för kunden avsevärt jämfört med idag.

I dag står dock gällande skattelagstiftning i vägen för denna möjlighet och istället har elbranschen andra lösningar för att ersätta kunden för egen produktion. Dessa skiljer sig dock från företag till företag.

– Våra politiker pratar mycket om att kunden ska få fler verktyg för att påverka sin elanvändning. Vi håller med. Kvittning skulle underlätta mycket för den som vill sänka sin elräkning genom att producera egen el, men då måste våra lagstiftare dra sitt strå till stacken. Elbranschen vill förenkla för kunden men vi måste ges rätt förutsättningar för att göra det, säger Anders Richert, chef för nätfrågor på Svensk Energi.

Svensk Energi har frågat Sveriges samtliga elnätsföretag i en enkät under mars månad i år. Svarsfrekvensen var 72 procent. Undersökningen visar att 67 procent av företagen redan idag har kunder som producerar egen el. Även om det i regel handlar om ett fåtal kunder hos varje företag så tror flera av de tillfrågade företagen att intresset kommer att öka i takt med den tekniska utvecklingen och enklare sätt att för kunden att få betalt, som genom kvittning. Så många som 85 procent av företagen får frågor från kunder som är intresserade av att producera egen el.

Av de tillfrågade företagen svarade 70 procent ja på frågan om de skulle erbjuda kvittning om lagen tillät, 7 procent svarade ja, när efterfrågan blir större och 17 procent var tveksamma. Endast 5 procent svarade nej.

Anders Richert, Svensk Energis nätchef, tel: 070-655 3745, anders.richert@svenskenergi.se
Matz Tapper, teknisk expert, Svensk Energi, tel: 070-968 5551, matz.tapper@svenskenergi.se

Mer information finns på vår hemsida, www.svenskenergi.se.