Att spara el räddar inte klimatet

Fyra av tio svenskar vet inte att den el som produceras i Sverige i stort sett är fri från fossila bränslen. Tre av tio planerar därför att försöka bidra till att minska klimatutsläppen genom att använda mindre hushållsel, vilket alltså inte påverkar klimatet. Samtidigt vill de flesta svenskar se fler elbilar, resa mer med tåg och bygga ut produktionen av el för industrins och jobbens skull.

Det visar studien Ladda Sverige om 3 000 svenskars inställning till el i boende, transporter och industri, som elföretagens branschorganisation Svensk Energi gjort och som presenterades under en Energilunch idag.

Studien visar att nästan 40 procent av svenskarna inte känner till att el producerad i Sverige är mer klimatvänlig än i de flesta andra länder, då 95 procent av svensk el är fri från fossila bränslen. Tre av tio svenskar planerar att minska användningen av hushållsel för att minska sina utsläpp av växthusgaser, vilket knappt ger någon effekt alls.

– Svenskarna ser el både som en klimatbov och som lösning på klimatfrågan. Å ena sidan tror man att man kan påverka klimatet genom att minska användningen av hushållsel, vilket alltså inte har någon effekt. Å andra sidan vill man se betydligt mer el i transporterna och i industrin. Att ”elspäka” sig är ingen lösning på klimatfrågan. Istället krävs kloka beslut både vad gäller produktion och användning av klimatvänlig energi, säger Svensk Energis vd Kjell Jansson.

Förutom kunskapsglappet om svensk els klimatpåverkan, så sticker ytterligare tre förhållanden ut i studien:

• Svenskarna är mycket öppna för att producera egen el,
  • de tror på mer el i transporterna och
  • de vill att Sverige bygger ut produktionen av klimatvänlig el för industrins och jobbens skull.

Unga är mest intresserade av att producera egen el, åtta av tio svenskar födda på 1980- och 1990-talen är öppna för att göra det. Tre av fyra svenskar anser att klimatvänliga transportslag och drivmedel är en bra lösning för att minska koldioxidutsläppen. Elhybridbil är det mest populära miljöbilsalternativet, men bara var tionde svensk skulle välja en elbil om de skulle köpa en miljöbil idag.

– Elektrifiering av vägtransporter är en viktig del i den samlade insats som behövs för att skapa en fossiloberoende fordonsflotta, även om det kommer att ta tid och mycket svett innan alla bitar är på plats. Vi ska inte heller bara tänka bil utan även lastbil och kanske framförallt buss, säger Lars Nilsson som är miljödirektör på Trafikverket.

Två av tre svenskar tycker att elproduktionen i Sverige bör byggas ut för att stärka svenska företags konkurrenskraft.

– Undersökningen visar att vi har ett gott utrymme att öka kunskapen om el hos våra kunder. Det är ett tillfälle som vi i branschen tänker ta. Ytterst är ju användningen av och tillgången till el en fråga om tillväxt. Blir tillgången för dålig kan det till och med vara ett hot mot Sverige på grund av dess betydelse för företagen och jobben, säger Kjell Jansson.

Lina Palm, Skogsindustriernas energidirektör, gläds åt att rapporten så tydligt visar allmänhetens insikt och förståelse för betydelsen av el och låga elpriser för att säkra jobben:

– Det borde kunna ge de politiska partierna ytterligare råg i ryggen för att säkra en bred energipolitisk uppgörelse. Allt med syfte att lösa Sveriges långsiktiga behov av stabil eltillförsel till konkurrenskraftiga priser– ansvar måste tas för såväl vattenkraft som kärnkraft, biokraft och vindkraft.

Mer information och rapporten i sin helhet finns på vår hemsida, www.svenskenergi.se/laddasverige

Kontaktpersoner:
Kjell Jansson, vd Svensk Energi 08-677 26 15
Helena Olssén, El- och samhällsanalytiker Svensk Energi, 08-677 28 09

Om undersökningen:

Analysföretaget United Minds har på uppdrag av Svensk Energi genomfört undersökningen i april månad 2012. Svarsinsamlingen skedde via digitala enkäter enligt riksrepresentativa kvoter avseende kön, ålder och region. Totalt deltog 3 013 personer, 18 år och äldre och bosatta i Sverige.