”Beklagligt att elnätsföretag på nytt ställs ut vid skampålen”

– Ännu en gång ställer Energimarknadsinspektionen ut elnätsföretag vid skampålen med påståendet att de tagit ut för höga nätavgifter av sina kunder. Nu handlar det om 23 företag i samband med tillsynsarbetet för 2005 års priser. Detta är beklagligt eftersom grunden för den gällande regleringen av elnätsmarknaden är föremål för juridisk prövning, säger Anders Richert, Svensk Energis nätchef, i en kommentar.

Elnätsverksamhet är naturliga monopol varför såväl reglering som insyn behövs, säger Anders Richert. Regleringen måste dock vara rättvisande.

Han fortsätter:

– Just nu pågår den största upprustningen av elnäten någonsin. Branschen satsar närmare 60 miljarder under åren 2006-2010. Samtidigt skapar den juridiska osäkerheten mycket svåra finansiella problem – främst för de företag vars tariffnivåer har ifrågasatts.

– Bland utpekade elnätsföretag återfinns både kommunala och mindre elnätsföretag med landsbygdsdistribution. Dessa har en snabbt förvärrad finansiell situation efter den skärpta lagstiftning som infördes för ett drygt år sedan. Bara att klara avbrottsersättningen efter årets storm blev betungande. Att då leva med åratals osäkerhet kring sina intäkter är oacceptabelt.

Anders Richert påpekar att regleringsmyndigheten nu för tredje året på motsvarande sätt underkänt nivåerna på nätavgifterna med hänvisning till en teoretisk modell – nätnyttomodellen – som saknar kopplingen till verkliga förhållanden:

– För år 2003 pekades ett 60-tal företag ut. I media kunde man läsa att dessa tagit ut 410 miljoner kr för mycket. Dessa ärenden har hamnat i domstol och i nuläget har den siffran justerats ned till 153 miljoner. Och vi har inte sett slutet på detta. Min bedömning är att det tyvärr kan dröja till kanske år 2011 innan högsta juridiska instans sagt sitt.

– Det brådskar därför att snabbt hitta en fungerande regleringsmodell för elnätsverksamheten i Sverige. Det är orimligt att elkunderna och elnätsföretagen i värsta fall måste vänta till år 2011 innan man får veta om elnätstarifferna för år 2003 var rimliga eller inte!

Sverige är i princip det enda land inom EU som prövar nättariffernas skälighet i efterhand (”ex post”). En statlig utredning arbetar just nu med att hitta formerna för att lägga om och pröva tarifferna på förhand (”ex ante”). Elnätsverksamheten är en viktig och kapitalintensiv infrastruktur – detta är ytterligare skäl för en framtidsinriktad reglering.

En reglering bör vara vägledande, långsiktig och förutsägbar, anser Svensk Energi. Kunderna vill veta vad det kostar, och att de får valuta för pengarna, och elnätsföretaget vill kunna bedöma sina intäktsramar fem år framåt, enligt Anders Richert.

Ytterligare information:
Anders Richert, Svensk Energis nätchef, 070-655 37 45