Bosse Andersson vice vd i Svensk Energi

Bosse Andersson har utnämnts till vice verkställande direktör i Svensk Energi. Han fortsätter som stabschef och har varit i Svensk Energi sedan tre år tillbaka.

Bosse Andersson har ett brett förflutet – dels inom den fackliga världen, dels 20 år på Vattenfall med en kort konsultperiod efter halvtid - innan han kom till Svensk Energi. Där ansvarar han idag också för de politiska kontakterna (public affairs).

Kjell Jansson, Svensk Energis vd, säger så här i en kommentar:

– Jag är glad över styrelsens utnämning. Vårt internationella arbete – både nordiskt, europeiskt och globalt – kräver allt mera fokus hos oss. Med sin gedigna bakgrund, både med energifrågorna som sådana men också med sin erfarenhet från breda samhällskontakter i stort, är Bosse Andersson väl lämpad att ta ett ännu tyngre ansvar.

Bosse Andersson trivs med energi- och elmarknadsfrågorna, att jobba i en framtidsbransch och att få arbeta med frågor som angår alla och i ett sammanhang som har betydelse för den fortsatta samhällsutvecklingen. Han tycker det är viktigt att alla stora politiska frågor som just nu är aktuella landar så att det blir enkelt och bra för elkunderna:

– Men vi har också en stor utmaning i att få våra folkvalda – oavsett partifärg – att samla ihop sig och arbeta för en fortsatt vettig utveckling av det svenska och nordiska energisystemet. Vi har ett system i dag som är ett internationellt föredöme. Det är dock dags att ta i de långsiktiga frågorna – de som gäller elförsörjningen om 15 år och därefter, när den svenska kärnkraften i nuvarande tappning har tjänat ut. Vi behöver en energipolitik som både tryggar klimat och säkra elleveranser.

Svensk Energi har på senare år inte haft någon vice vd.

Kontaktpersoner:
Kjell Jansson, Svensk Energis vd, mobil 0705-84 84 81 kjell.jansson@svenskenergi.se
Bosse Andersson, Svensk Energis vice vd, mobil 0709-41 38 89 bosse.andersson@svenskenergi.se
Kalle Karlsson, Svensk Energis kommunikationschef, mobil 0733-01 73 68, kalle.karlsson@svenskenergi.se