Dammsäkerhet har alltid hög prioritet

Risken för att klimatförändringar innebär ökade flöden i framtiden tas på stort allvar av kraftbranschen. Säkerheten har alltid satts i första rummet och det pågår ett intensivt arbete bland kraftbolag och övriga dammägare för att möta de risker som klimatförändringarna skulle kunna innebära. Anpassningen till ökade flöden har bara de senaste åren kostat cirka 2 miljarder kr.

Säkerheten i Sveriges dammar har alltid satts i första rummet, genom ett kontinuerligt och noga planerat arbete. Vikten av detta arbete blir än mer tydligt nu när klimatförändringar kan innebära ändrade flöden i framtiden.

I Sverige finns cirka 10 000 dammbyggnader av varierande storlek och ålder. Flertalet av dessa är små och ett dammbrott skulle vid många av dessa endast leda till obetydliga konsekvenser. Cirka 200 dammar kan dock hänföras till de högsta konsekvensklasserna enligt det system för klassificering som kraftbranschen tillämpar (RIDAS).

– Konsekvenserna av ett dammbrott skiljer sig från damm till damm, men det finns exempel på dammar där ett dammbrott skulle leda till katastrofala konsekvenser med förlust av människoliv och mycket stora skador på miljö och egendom liksom långvarigt bortfall av elproduktion, säger Svensk Energis vattenkraftsansvariga Gun Åhrling-Rundström.

– Därför har kraftbranschen sedan länge bedrivit ett kontinuerligt arbete med att ytterligare förhöja säkerheten vid våra dammar. Det viktiga är just att det är ett ständigt arbete, som även tar hänsyn till förändrade förutsättningar. Det gäller inte minst att beakta klimatförändringarnas frågeställningar, säger Gun Åhrling-Rundström.

Dammsäkerhetsfrågorna är i högsta grad aktuella. Riksrevisionen har nyligen kritiserat hur staten tar sitt ansvar för säkerheten vid vattenkraftverkens dammar. Klimat- och sårbarhetsutredningen har i sitt betänkande hanterat dammsäkerhetsfrågor. Flödena kan komma att bli både mindre och större i olika delar av landet och bete sig annorlunda över året jämfört med tidigare.

– Arbetet med uppföljning och utveckling av riktlinjer för bestämning av hur stora flöden som dammanläggningarna måste klara bedrivs inom ett särskilt samråd där Svensk Energi, SveMin, Svenska Kraftnät och SMHI ingår. Senare i år kommer en nyutgåva av riktlinjerna där Svensk Energi, SveMin och Svenska Kraftnät är huvudmän. De förändrade flöden, som klimatförändringarna kan komma att medföra, tar vi hänsyn till i dammsäkerhetsarbetet, säger Gun Åhrling-Rundström.

Svensk Energi berättade om dammsäkerheten under en energilunch på tisdagen och gav konkreta exempel på genomförda projekt i dammar ägda av Skellefteå Kraft, E.ON och Vattenfall samt presenterade utvecklingsarbete inom dammsäkerhet och då framför allt avseende klimatfrågan. Bl a presenterades pågående utvecklingsprojekt gällande dimensionerande flöden i ett framtida ändrat klimat.

Ytterligare information:

Gun Åhrling-Rundström, Svensk Energis vattenkraftansvariga mobiltel 073-433 8245
Kalle Karlsson, Svensk Energis informationschef, mobiltel 073-301 7368