Elåret 2007: Högre elproduktion men fortsatt import

Elkonsumtionen i Sverige 2007 blev 145,9 TWh, ungefär oförändrat jämfört med fjolåret. Elproduktionen ökade med cirka 3 procent. Därmed minskade importbehovet. Främst är det vattenkraften som bidragit till den ökade produktionen tack vare bättre vattentillgång än under det torra 2006. Vindkraften, som nu på allvar börjar lämna bidrag, ökade med 40 procent – dock på en låg nivå totalt sett. Det visar Svensk Energis preliminära summering av elåret 2007.

Bo Källstrand, Svensk Energis VD, säger i en kommentar:

– I dessa tider, då allt mer fokus riktas på klimatproblemen i världen, är det viktigt att framhålla att Sverige har en elproduktion som till 97 procent kommer från vatten-, vind- och kärnkraft samt bioeldade verk och som därmed i princip inte belastar atmosfären med växthusgaser.

– Men den fortsatta nettoimporten visar också på vikten av att produktionssystemet byggs ut – både i Sverige och Norden – med klimatneutral elproduktion. Med alla offensiva utbyggnadsplaner, som är kända idag, är det avgörande viktigt att regeringen bidrar till att underlätta och snabba på tillståndsprocessen. Ökad produktion av konkurrenskraftig el gynnar också kunderna, eftersom det bidrar till stabila och konkurrenskraftiga elpriser.

Tyska priser 39 procent högre
– Under hösten har elpriserna stigit kraftigt på den nordiska elbörsen Nord Pool. Skälet är stigande kraftpriser i grannländerna till följd av ökade kol- och gaspriser samt av den europeiska klimatpolitiken som driver upp priserna med kostnader för utsläppsrätter. Det genomsnittliga elpriset på Nord Pool under året har varit drygt 26 öre/kWh. Motsvarande priser i Tyskland har legat 39 procent högre.

Sverige och Norden har haft ett år med god vattentillgång. År 2007 inleddes med en 66-procentig fyllnadsgrad både i de svenska och de nordiska vattenmagasinen. Vid utgången av året bedöms motsvarande noteringar vara 70 procent i Sverige och 75 procent för Norden – det senare beror främst på en stark vattentillgång i Sydnorge. I bägge fallen är det över normal nivå.

Årets produktion i vattenkraftverken i Sverige hamnade på 65,8 TWh (61,1 i fjol) – en ökning med 8 procent. Det är cirka 1 procent högre än medelvärdet för åren 1950-2000. Vindkraftsproduktionen hamnade mycket nära 1,4 TWh (1,0 TWh året före) – således en ökning med 40 procent.

Kärnkraftproduktionen uppgick till knappt 64,1 TWh – en minskning med 1 procent jämfört med året före. Övrig värmekraft svarade för 13,3 TWh (13,2 året före) – det handlar bl a om kommunal kraftvärme som samtidigt producerar både el och värme.

Nettoimporten består
Den totala årsproduktionen i Sverige blev därmed 144,6 TWh – en ökning med 3 procent. Den totala elanvändningen i landet blev drygt 145,9 TWh (146,3 året före) – en liten minskning främst beroende på det varma vädret. Föregående års nettoimport på 6,0 TWh minskade nu till 1,3 TWh. Även Norden som helhet nettoimporterade – nu cirka 2,5 TWh jämfört med 11,0 TWh ett år tidigare.

Preliminär elstatistik för år 2007:

Tillförsel 2007 prel 2006 Ändring från 2006

TWh TWh