Elbranschen och högskolan i unikt samarbete

I kampen om den framtida arbetskraften i Sverige inleder elbranschen ett unikt samarbete med högskolevärlden. Höstterminen år 2011 startar en högskoleingenjörsutbildning, på distans, med elkraftinriktning vid tre universitet i norra Sverige.

Ett liknande samarbete mellan näringslivet och skolvärlden har aldrig förekommit. På ena sidan står Svensk Energi tillsammans med 13 elföretag – medan den andra samarbetspartnern består av Luleå tekniska universitet, Mittuniversitetet och Umeå universitet.

– Elbranschen rycker fram starkt som en spännande bransch för yngre att jobba inom. Det visar en undersökning som Synovate nyligen gjort. Nästan två av tre tillfrågade i åldern 16 till 29 anser det. Det finns också ett ökat behov av högskoleingenjörer med 180 poäng hos elföretagen, säger Svensk Energis vd Kjell Jansson.

Peter Larsson, samhällspolitisk direktör på Sveriges Ingenjörer deltar som talare vid energilunchen. Han ser samarbetet som oerhört viktigt då bristen på ingenjörer är tydlig:

– Ingenjörer skapar värden och förbättrar världen. Det samarbete som elbranschen nu tar med högskolan är ett exempel på nytänkande i satsningen på fler ingenjörer. Jag hoppas få se ännu fler åtgärder i den riktningen.

Program

Tid:                     Tisdag den 16 november kl 11.30 (slut ca 13.00, inklusive lunch)

Plats:                   Svensk Energi, Olof Palmes gata 31, Stockholm (6 tr)

Medverkande:
Kjell Jansson – Vd Svensk Energi
Peter Larsson – Samhällspolitisk direktör, Sveriges Ingenjörer
Anders Nilsson – Ansvarig Talent Management Norden, Vattenfall
Staffan Sarbäck – Universitetsdirektör, Luleå tekniska Universitet
Ulf Edlund – Professor, Umeå universitet
Håkan Wiklund – Prorektor, Mittuniversitetet

Vi bjuder givetvis på lunch efteråt. Av det skälet vore vi tacksamma för en snabb bekräftelse på närvaro till Marita Maca, 08-677 26 36, eller e-post: marita.maca@svenskenergi.se.
Frågor kan ställas till
gunilla.nellevad@svenskenergi.se