Elbranschen och tre universitet i unikt samarbete

Svensk Energi inleder ett samarbete med tre universitet. Nästa hösttermin startar en distansutbildning för att trygga fler högskoleutbildade ingenjörer i Sverige inriktade på elkraft.

I kampen om den framtida arbetskraften i Sverige inleder elbranschen ett unikt samarbete med akademin. Höstterminen år 2011 startar en högskoleingenjörsutbildning, på distans, med elkraftinriktning vid tre universitet i norra Sverige. Under en Energilunch i Stockholm idag undertecknades det historiska avtalet.

Ett liknande samarbete mellan näringslivet och skolvärlden har aldrig förekommit. På ena sidan står Svensk Energi tillsammans med 13 elföretag – medan den andra samarbetspartnern består av Luleå tekniska universitet, Mittuniversitetet och Umeå universitet.

De 13 elföretag som samarbetar är Bodens Energi, Fortum Power & Heat, Härjeåns Nät, Härnösand Elnät, Jämtkraft, Luleå Energi Elnät, PiteEnergi, Skellefteå Kraft, Statkraft Sverige, Sundsvall Elnät, Umeå Energi Elnät, Vattenfall och Åsele Kraft.

– Elbranschen rycker fram starkt som en spännande bransch för yngre att jobba inom. Det visar en undersökning som Synovate nyligen gjort. Nästan två av tre tillfrågade i åldern 16 till 29 anser det. Det finns också ett ökat behov av högskoleingenjörer med 180 poäng hos elföretagen, säger Svensk Energis vd Kjell Jansson.

Peter Larsson, samhällspolitisk direktör på Sveriges Ingenjörer ser samarbetet som oerhört viktigt då bristen på ingenjörer är tydlig:

– Ingenjörer skapar värden och förbättrar världen. Det samarbete som elbranschen nu tar med högskolan är ett exempel på nytänkande i satsningen på fler ingenjörer. Jag hoppas få se ännu fler åtgärder i den riktningen.

Kontaktpersoner:

Kjell Jansson, vd Svensk Energi, mobil: 0705-84 84 81
Gunilla Harrysson Nellevad, skol- rekryteringsansvarig Svensk Energi, mobil: 0734-29 28 10
Kalle Karlsson, kommunikationschef Svensk Energi, mobil: 0733-01 73 68

Svensk Energi - Swedenergy - AB