Elkunderna vinnare elåret 2014: "Lägsta elpriset sedan år 2007"

Elåret 2014 blev elkundernas år. Stabilt låga elpriser gjorde kunderna till vinnare tack vare en stark elproduktion och vikande elanvändning - inte minst inom industrin. Den samlade elanvändningen i Sverige på 135 TWh (inemot -3 procent) ligger lägre än efter finanskrisen år 2008. Det har gjort att vi har kunnat exportera överskottet av koldioxidsnål el till grannländerna. Nettoexporten blev tio procent av elproduktionen; 15 TWh

Den dämpade elanvändningen beror bland annat på oron i vår omvärld, och att industrin inte går på högvarv. Kjell Jansson, Svensk Energis vd, säger i en kommentar:

– Energibranschen investerar fortsatt tungt och långsiktigt är branschen beroende av högre elpriser. Vi har nu ett antal kommande år med en stark elbalans, vilket gör att elkunderna kan glädjas åt fortsatt stabila priser. I sinom tid ska dock de svenska kärnkraftverken ersättas. Frågan är med vad? Vi behöver utveckla vårt gemensamma system för att undvika risken för effektbrist. Därför hoppas jag att den aviserade energikommissionen inte dröjer längre utan kommer igång snarast. Såväl elbranschen som kunderna har anledning att önska av politikerna att de tar tag i de långsiktiga frågorna.

Kjell Jansson utvecklar resonemanget:

– Energibranschen är en viktig kugge för att få samhället att fungera. Vi har ett energisystem - el och värme - som internationellt sett är ett föredöme. Vår elproduktion är till 97 procent koldioxidfri. När vi nu arbetar för att utveckla och ställa om energisystemet är det dock inte bara den totala mängden el som kan räknas, utan vår förmåga att varje minut och sekund sett över året klara av att leverera så mycket el som behövs - det vi kallar effektproblemet.

Vattenkraften stod för den största delen (ca 42 procent) av elproduktionen under år 2014, dock något under medel och magasinsläget är också något under medel för de senaste 50 åren. Kärnkraft kom hack i häl med 41 procent och övrig kraftvärme 9 procent och vindkraften med knappa 8 procent.

Lägsta elpriset sedan år 2007
Det genomsnittliga systempriset på Nord Pool Spot uppgick till knappt 27 öre/kWh (prel.), en minskning med 6 öre jämfört med år 2013. Skillnaden berodde främst på goda tillrinningar till vattenkraften och avsaknaden av längre perioder med stark kyla. Men även ett fortsatt globalt dämpat konjunkturläge, med låga bränslepriser som följd, bidrog till det lägsta genomsnittspriset sedan år 2007. Prisskillnaderna har också varit små över året. Systemprisets månadsgenomsnitt har varierat mellan 23 och 32 öre/kWh. Det högsta timpriset under året uppgick till drygt 55 öre/kWh den 22 januari kl 17-18, medan timpriset som lägst sjönk till 1,8 öre/kWh den 27 oktober kl 02-03.

Stark hydrologi - lägre priser än i Tyskland
Den goda hydrologin medförde att den nordiska prisnivån åter var lägre än i Tyskland, trots låga priser på bränslen och utsläppsrätter. Det genomsnittliga priset i Tyskland blev drygt 30 öre/kWh (prel.). Beroende på den höga andelen sol- och vindkraft var dock prisvariationerna betydligt större i Tyskland med ett preliminärt högsta timpris på 80 öre/kWh och ett negativt lägsta pris på -59 öre/kWh.

Avsaknad av långvariga köldperioder, jämna tillrinningar och god tillgänglighet i stamnätet innebar små skillnader i elpris inom Sverige. Preliminärt har alla svenska elområden haft samma elpris under drygt 95 procent av årets timmar. I genomsnitt var elpriset i Malmö 0,3 öre/kWh högre än i Stockholm och knappt 0,5 öre/kWh högre än norra Sverige under året. På månadsbasis var skillnaden störst i februari då priset i Malmö var ett drygt öre högre än i övriga Sverige.

Preliminär elstatistik för år 2014, jämfört med året före och för tio år sedan:

Tillförsel År 2004

År 2013

År 2014 prel Ändring från 2013
TWh TWh TWh
Vattenkraft 60,1 61,0 64,1 5,1 %
Vindkraft 0,9 9,9 11,5 16,2 %
Kärnkraft 75,0 63,6 62,2 -2,2 %
Övrig värmekraft 12,9 14,8 13,0 -12,2 %
Elproduktion totalt 148,8 149,3 150,8 1,0 %
Netto Import (+)/export (-) -2,1 -10,0 -15,5
Total inhemsk elanvändning 146,7 139,3 135,3 -2,9 %