Elområdena sätter press på snabbare tillståndshantering

Efter en månad med elområden i Sverige visar elpriserna i landets olika delar tydligt att det behöver byggas mer elproduktion där elunderskott råder och att elnäten måste förstärkas. Detta ställer krav på en snabbare tillståndshantering.

– Nu behövs nya kraftverk där vi har elunderskott och mer överföringskapacitet i elnäten. Det ställer krav på tillståndshanteringen, det är alldeles för långa ledtider bland annat på grund av överklaganden, sa Svensk Energis vd Kjell Jansson vid dagens Energilunch i Stockholm.

Kjell Jansson gav exempel på hur tillståndshanteringen bromsat och förhindrat utbyggnaden av ny elproduktion. Ett exempel är biobränsleeldade Örtofta kraftvärmeverk där Lunds Energikoncernen i dagarna fått miljötillstånd efter att ansökan lämnades in i juli år 2006.

– Med så långa ledtider blir systemet ohållbart. Särskilt tydligt blir detta då det är anläggningar med bra klimat- och miljöegenskaper, som snabbt behöver tas i drift sa Kjell Jansson och påminde om hur Svensk Energi också länge påpekat behovet av utbyggda elnät inom Sverige och Norden. Svenska Kraftnäts marknadschef Magnus Stephansson redogjorde för aktuella nätinvesteringar, och även för elnäten är tillståndsprocessen ofta orsak till långa ledtider.

Vi har tidvis redan kunnat se skillnader i elpris mellan norra och södra Sverige. Det innebär fördyringar för industrin och hushållskunderna i södra Sverige jämfört med resten av landet. Mikael Lundin, vd för den nordiska elbörsen Nord Pool Spot gav sina synpunkter i ett föredrag:

– Vi önskar ett så lika pris som möjligt inom hela den nordiska marknaden, men då måste nät och produktion av el byggas ut på rätt ställen.

Energimarknadsinspektionens chef för marknadsövervakning Tommy Johansson stämde in i de slutsatser som övriga föredragshållare drog:

– Jag förstår att elkunder i södra Sverige upplever att prisskillnaderna är orättvisa. Men vi ska inte glömma bort att elområdena ska ge signaler som ska leda till att elnätet förstärks och att det blir mer lönsamt att bygga elproduktion i södra Sverige. Det minskar prisskillnaderna och leder till en bättre och effektivare elmarknad för alla, menade han.

Mer information på www.svenskenergi.se. Kontaktpersoner:
Kjell Jansson, vd Svensk Energi, mobiltel: 0705-84 84 81
Magnus Thorstensson, marknadsanalytiker Svensk Energi, mobiltel: 0733-92 57 61