Energibranschen gläds med Högskolan Väst: ”Elkraftsutbildningen viktig – vi har jobben!”

Energibranschen behöver nyrekrytera bortåt 8 000 ingenjörer och tekniker med energi- eller elkraftskompetens de närmaste fem åren. Därför välkomnar energibranschen gårdagens utbildningspaket från regeringen för att möta utbildningsbehoven i kölvattnet av Saabs konkurs.

Kjell Jansson, Svensk Energis vd, har en färsk enkät som visar på detta stora rekryteringsbehov till och med år 2016:

– Utbildningssystemets nuvarande utformning och inriktning klarar inte att leverera det stora antalet utbildade tekniker och ingenjörer. Vi ser en ekvation som ter sig närmast olöslig. Gårdagens besked tryggar, vad vi förstår, en fortsatt elkraftsutbildning i Högskolan Väst – det är ett viktigt besked. De som genomgår den utbildningen är välkomna till vår bransch. Vi har jobben!

Svensk Energis enkät visar på ett behov av bortåt 5 000 ingenjörer och civilingenjörer och

1 500 tekniker. Drifttekniker är en funktion där man ganska enkelt kan vandra mellan olika branscher – men behovet finns givetvis av energikompetensen.

Kjell Jansson igen:

– Sveriges Ingenjörer uppskattar att vårt behov av energikompetens motsvarar 10 procent av de civilingenjörer som kommer ut, 30 procent av alla högskoleingenjörer och 15 procent av övriga – per årskull! Det ger en bild av problemets vidd, eftersom alla blivande ingenjörer inte läser energi eller elkraft.

Kjell Jansson hoppas på en fortsatt konstruktiv dialog med statsmakterna för att ytterligare säkra upp utbildningarna som avser energi- och elkraftskompetens. I höstas startade branschen en utbildning av högskoleingenjörer med inriktning på elkraft i samarbete med de tre nordligaste universiteten:

– Det visar att branschen tar kompetensförsörjningen på största allvar.

Mer information finns på vår hemsida, www.svenskenergi.se.

Kontaktperson: Kjell Jansson, Svensk Energis vd, mobiltelefon 0705-848481, kjell.jansson@svenskenergi.se

Kalle Karlsson, Svensk Energis kommunikationschef, mobil 0733-017368 kalle.karlsson@svenskenergi.se

Svensk Energi – Swedenergy – AB
101 53 Stockholm, Besöksadress: Olof Palmes Gata 31