Energibranschen orolig för enögd debatt

– vill att energipolitiken tar avstamp i en diskussion om framtidens hållbara samhälle

Den 24 oktober presenterar Svensk Energi rapporten Ladda Sverige – framtidsbilder för ett hållbart Sverige. Med fem framtidsbilder vill energibranschen stimulera en diskussion om hur framtiden kan tänkas se ut och vilka beslut som gör utvecklingen möjlig.

Med rapporten vill Svensk Energi få en bredare diskussion med fler aktörer som tar sin utgångspunkt i hur en önskvärd framtid kan se ut. Idag engagerar energifrågorna många, men debatten fokuserar ofta på enskilda sätt att producera el istället för helheten.

- Det går inte att prata samhällsutveckling utan energifrågan och vice versa. Ändå är det ofta det vi i praktiken gör idag, säger Kjell Jansson, vd för Svensk Energi. Inom branschen är vi givetvis beredda att själva ta ett ansvar för den framtid och utveckling vi vill se. Det går dock inte att komma ifrån att vi är en sektor som är mycket beroende av politiska beslut.

Branschen själv åtar sig att bland annat utveckla nya tjänster, aktivt ge utrymme för demonstrationsanläggningar och utveckla lösningar för den biologiska mångfalden. Branschen behöver dock hjälp med vissa förutsättningar, exempelvis teknikneutrala regelverk, snabbare tillståndsprocesser och ekonomiskt utrymme för utvecklingen av de smarta elnäten.

- Långsiktiga spelregler är helt avgörande för de mångmiljardinvesteringar det handlar om, samtidigt som vi behöver vara öppna för att utvecklingen snabbt kan förändras, fortsätter Kjell.

Svensk Energi menar att många av dagens sanningar och förhållningssätt kommer att bestå. Elen fungerar som en möjliggörare för att vardagen och samhället ska fungera. Samtidigt sker förändringar, teknikskiften, värderingsförskjutningar och affärsmodeller som kan vara svåra att förutsäga.

I rapporten beskrivs vad branschen vill göra för att minska energisystemets miljöpåverkan och hur vi bland annat möjliggör för aktiva kunder att utnyttja nya tjänster som underlättar energismarta beslut i vardagen.

- Det stora värdet med framtidsbilderna ligger i att nu vi har en branschgemensam utgångspunkt för de många samtal som vi måste föra om vår roll och vårt bidrag till en hållbar framtid, avslutar Kjell.

Hela rapporten med framtidsbilderna finns på vår webbida, www.svenskenergi.se.

Kontaktperson: Malin Thorsén malin.thorsen@svenskenergi.se. tel 08-677 26 94