Enorma investeringar i energi – så kostar el från nya kraftverk

På tio år från år 2009 investerar hela energibranschen i Sverige 300 miljarder kronor. Enligt Statistiska centralbyrån satsade energibranschen år 2010 nära 39 miljarder kronor medan övrig industri i Sverige satsade dryga 55 miljarder. Energibranschens investeringar motsvarade alltså 70 procent av vad hela den övriga industrin satsade. Bilden av energin som draglok för svensk ekonomi blir därmed tydlig.

Svensk Energi tar upp investeringarna under en energilunch där tre företag; Vattenfall, E.ON och Kalmar Energi ger sin syn på investeringarna på marknaden och berättar om aktuella satsningar. Kalmar Energi har till exempel nyligen byggt en stor biobränsleeldad anläggning.

Ett av föredragen handlar om vad el från nya anläggningar kostar att producera. De svenska elföretagens forskningsbolag, Elforsk, presenterar siffror ur en ny rapport. Inte minst är det spännande med tanke på att kärnkraften i Sverige måste ersättas med start på 2020-talet. Resten av Europa måste också börja ersätta sin allt äldre elproduktion, pådrivet bland annat av ambitionerna att öka andelen förnybar energi och minska utsläppen av koldioxid.

Tid:                     Fredagen den 20 maj kl 11.30–13.00 (inklusive lunch)

Plats:                   Svensk Energi, Olof Palmes gata 31, Stockholm

Medverkande:
Kjell Jansson, vd Svensk Energi
Magnus Olofsson, vd Elforsk
Jan Greisz, chef koncernstrategier Vattenfall
Mikael Petrovic, kommunikationschef E.ON Sverige
Staffan Larsson, marknadschef Kalmar Energi

Vi bjuder givetvis på lunch efter föredragen. Av det skälet vore vi tacksamma för en snabb bekräftelse på närvaro till Marita Maca, 08-677 26 36, eller e-post: marita.maca@svenskenergi.se.

Välkomna!

Kalle Karlsson