Europas kraftproducenter: Inga koldioxidutsläpp från år 2050

Inga koldioxidutsläpp från kraftindustrin i Europa från år 2050. Det är målet för elproducenterna i EU enligt en deklaration som signerats av 61 chefer som representerar 70 procent av Europas samlade elproduktion. Deklarationen offentliggjordes på onsdagen av Eurelectric, samarbetsorganisationen för elbolagen på Europa-nivå.

Dokumentet överlämnades till energikommissionären Andris Piebalgs av Lars G Josefsson, Vattenfall, som är Eurelectrics ordförande.

Kraftindustrin räknar med investeringar på 1,8 triljoner euro fram till år 2030. En förutsättning för att klara åtagandet är att det skapas varaktiga spelregler, så att investerarna vet vad som gäller. I dokumentet betonas energieffektiviseringens betydelse för att klara klimatmålet.

Kjell Jansson, Svensk Energis VD, säger i en kommentar:

– Åtagandet omfattar kraftproducenter i 27 länder och detta är en viktig markering som visar att elbranschen är ansvarsfull och verkligen tar klimatfrågan på allvar.

Bland de 61 undertecknarna återfinns cheferna för Vattenfall, Fortum, E.ON, Statkraft och Hafslund.

Hela deklarationen återfinns som Pdf-fil på Svensk Energis hemsida www.svenskenergi.se

_______________________________________________________________
Ytterligare information: