Fulladdat batteri – ett nytt basbehov

Mobiltelefonen är en självklarhet i svenskarnas liv. Idag äger hela 99 procent en mobil och nära en tredjedel av oss blir oroliga när vi inte vet var vi kan ladda batterierna. Det visar Svensk Energis senaste konsumentbarometer, Elmätaren, som gjorts inför firandet av ”Elens dag”.

Mobilen får allt fler användningsområden och utan den är det lätt att känna sig bortkopplad. Därför är det inte förvånande att hela 28 procent av oss blir oroliga om vi inte vet var vi kan ladda mobilen. Drygt hälften av svenskarna har alltid en laddare med sig. Siffrorna kommer från Elmätaren, branschorganisationen Svensk Energis konsumentbarometer. Undersökningen visar också att unga vuxna i åldern 18 till 26 år är den grupp som oftast laddar mobilen utanför hemmet. Bland de unga har var tredje person besökt ett kafé bara för att få möjlighet att ladda batterierna.

- Resultaten i undersökningen ger en hint om hur viktigt det är att snabbt få tillgång till el för att få vardagen att fungera. Idag firas ”Elens dag”, en dag som väcker tankar om allt det positiva som elen bidrar med i våra liv. Många blir också förvånade över vad elkostnaden är för att använda våra prylar. Att ladda mobilen varje natt under ett helt år kostar till exempel bara 20 kronor, säger Malin Thorsén, projektledare för Svensk Energis satsning Ladda Sverige.

Vänner ger mest energi
Konsumentbarometern Elmätaren visar också vad som är viktigt för svenskarna när det kommer till att ladda de mentala batterierna. Yngre får mest energi genom att umgås med sina vänner. Bland de svarande över 46 år är det vanligast att ladda sin energi genom att vara ute i naturen. Behovet av ny energi är som allra störst på eftermiddagen, närmare bestämt klockan 15.22.

Tips på hur du kan ladda dig själv med energi:

• Laga en god gryta som ska puttra en timma på spisen. Elkostnad: 1 krona.
  • Ta en varm härlig dusch i 10 minuter. Elkostnad: 6 kronor.
  • Slappna av i bastun i två timmar. Elkostnad: 18 kronor.
  • Tillaga en god stek som behöver 2 timmar i ugnen. Elkostnad 9 kronor
  • Låta diskmaskinen ta hand om disken. Elkostnad: 1,50 kronor.

Om Elens dag: Den 23 januari firas ”Elens dag”, en dag för att lyfta det positiva som elen bidrar till i våra liv. Temat för årets ”Elens dag” är ladda.

Mer information finns på vår hemsida, www.svenskenergi.se/elensdag och på Facebook, www.facebook.com/Elensdag
Kontaktpersoner: Malin Thorsén malin.thorsen@svenskenergi.se, +46 701 64 44 26 och Helena Olssen helena.olssen@svenskenergi.se +46 708 94 26 37

Svensk Energi – elbranschens samlade röst – är branschförening för 169 medlemskoncerner och cirka 380 företag. Det är producenter, distributörer och elhandlare. Branschen sysselsätter cirka 30.000 medarbetare.

Elmätaren är elbranschens konsumentbarometer, som kommer ut fyra gånger om året. Undersökningen genomfördes av United Minds i november 2014. Svarsinsamlingen skedde genom digitala enkäter som distribuerades enligt riksrepresentativa kvoter med avseende på kön, ålder och region. Totalt deltog 1025 personer i åldrarna 18 år och äldre.

Ladda Sverige är ett branschgemensamt arbete som samordnas av Svensk Energi för att sprida kunskap om el och elanvändning. Syftet är att skapa insikt om värdet och vikten av tillgången till el, inte minst i utvecklingen av det hållbara samhället.