Handlingskraft om elområden efterlyses i dubbel bemärkelse

Energiminister Anna-Karin Hatt uttalade sig i onsdags om åtgärder för att minska prisskillnader mellan elområden i Sverige. Trots behov av åtgärder, vilket påpekats av många aktörer, avvisas dessa av ministern. Det är olyckligt, då höga kostnader för kunderna med enkla medel kan tas bort.

I november år 2011 delade Svenska Kraftnät in Sverige i fyra elområden. Det har tidvis inneburit olika elpriser inom landet. Redan i januari i år presenterade Björn Hagman, på regeringens uppdrag, sin analys av åtgärder för att minska prisskillnader till följd av elområdena. När energiministern i onsdags kommenterade detta blev det uppenbart att regeringen inte avser ta tag i problemet på ett sätt som gynnar kunderna.

– Energiministern har uppenbarligen inte förstått hela problematiken. Brist på elproduktionskapacitet råder i södra Sverige sedan Barsebäcks kärnkraftsreaktorer stängts. Detta i kombination med indelningen i elområden innebär att kunder i syd betalar en extra kostnad, en form av riskpremie som enkelt kan undvikas, säger Svensk Energis marknadsanalytiker Magnus Thorstensson.

Detta är ett problem som skyndsamt och enkelt kan åtgärdas med att Svenska Kraftnät förstärker likviditeten genom att auktionera ut CfD-kontrakt (Contract for Difference). Det är en liten insats utan risk och kostnad, en komplettering som inte är ett ingrepp i marknaden. Ett krav på motsvarande hantering är dessutom att vänta i och med EU:s arbete med regelverk för en gemensam europeisk elmarknad.

Svensk Energi och flera andra remissinstanser har redan påpekat CfD-handeln som en möjlig lösning. Det var också ett av Björn Hagmans förslag i analysen. Handeln skulle få mindre påverkan på marknaden än vad Svenska Kraftnäts åtgärder idag får, genom daglig tilldelning av kapacitet till marknaden och planerade underhållsarbeten på näten.

– Handlingskraft saknas alltså i dubbel bemärkelse. Regeringen har inte bara dröjt i frågan, den undviker också den lösning som skulle vara bäst ur ett kundperspektiv. Om Svenska Kraftnät skulle auktionera ut CfD:er innebär det en förstärkning av den befintliga handeln. Det handlar inte om att eliminera prisskillnader, snarare att ta bort en onödig riskpremie som idag läggs på kunderna. Det är en konkret, enkel och meningsfull åtgärd som trots allt betyder pengar för dem som bor i Sydsverige, säger Anders Richert, enhetschef hos Svensk Energi.

Mer information finns på vår hemsida, www.svenskenergi.se.

Kontaktpersoner:
Anders Richert, enhetschef, Svensk Energi, mobiltel 0706-55 37 45