• Svensk Energi/

Inbjudan till Energifrukost: Stormen ”Per” satte elbranschen på prov – och sätter elnätsföretagens ekonomi i fokus

Elbranschens unika elsamverkan sattes på ett nytt tufft prov när stormen ”Per” drabbade Syd- och Västsverige den 14 januari i år. Elsamverkan handlar om att hjälpa varandra med manskap och materiel i svåra situationer. Denna gång var det ett 20-tal elnätsföretag från hela landet som ställde upp för att hjälpa till att så snabbt som möjligt få tillbaka elen åt kunder i drabbade områden. Det skedde under stundtals mycket hårda och farliga arbetsförhållanden.

Vad blev slutnotan för stormen Per? Hur mycket betalades ut i avbrottsersättning? Vad kostade arbetsinsatserna totalt sett? Svensk Energi har nu en färdig branschredovisning sedan 118 elnätsföretag inkommit med besked.

Svensk Energi inbjuder härmed till en energifrukost för att beskriva fyra frågor:

• Hur hög blev notan för stormen Per?
• Vilka fick ersättning?
• Hur drabbas mindre och medelstora elnätsföretag av den nya skärpta lagstiftningen?
Vilka är de finansiella riskerna med nu gällande lagstiftning?
• Elsamverkan i praktiken – hur får man detta att fungera?

Tid: Torsdagen den 22 mars kl 08.30

Plats: Svensk Energi, Olof Palmes gata 31, 6 trappor, Stockholm

Medverkande: Anders Richert, nätchef Svensk Energi
Jan-Erik Olsson, E.ON Elnät Sverige
Bo Bengtsson, Lunds Energikoncernen
Sven-Erik Dahlgren, Härjeåns Nät

Vi bjuder givetvis på frukost. Av det skälet vore vi tacksamma för en snabb bekräftelse på närvaro till Marita Maca, 08-677 26 36, eller e-post: marita.maca@svenskenergi.se.

Välkomna!

Kalle Karlsson