INBJUDAN TILL ENERGILUNCH – ONSDAGEN DEN 6 NOVEMBER:   Shale gas kan rita om världens energikarta

Shale gas, eller skiffergas, är en växande energikälla. Tekniken för utvinning har utvecklats och efter att USA har ökat produktionen har intresset stigit kraftigt i världen. Tillgångarna finns på flera håll och shale gasen är framför allt intressant i länder där naturgasnät redan finns.

Under en energilunch hos Svensk Energi får vi en genomgång av hur tillgångarna ser ut, hur utvinningen går till och hur miljöpåverkan ser ut. Shale gas är ur klimatsynpunkt ett bättre alternativ än kol och olja men andra problem finns.

Av stort intresse är naturligtvis vilken marknadspåverkan detta får. Om fler länder kan bli självförsörjande på gas påverkas konkurrensen och priserna på konventionell naturgas, vilket redan har redan märkts till exempel i Europa. Med ännu fler länder som producenter kan påverkan på den globala gasmarknaden bli betydande.

Marknadsmekanismerna tas upp under lunchen. Vi får också Svenska Naturskyddsföreningens perspektiv på frågan. Ett faktum är att världens användning av fossila bränslen fortfarande är mycket hög. Det framkom inte minst nyligen under World Energy Councils (WEC) möte i Sydkorea. Vi får även en kort rapport därifrån.

Tid:                     Onsdagen den 6 november kl 11.30–13.00 (inklusive lunch)
Plats:                  Svensk Energi, Olof Palmes gata 31, Stockholm

Medverkande:
Anna Nordling, chefredaktör Green Advisor Report, ÅF
Thina Saltvedt
, oljeanalytiker, Nordea
Svante Axelsson
, generalsekreterare, Naturskyddsföreningen

Kjell Jansson, vd, Svensk Energi

Vi bjuder givetvis på lunch efter föredragen. Av det skälet vore vi tacksamma för en snabb bekräftelse på närvaro till Cecilia Söder, 08-677 26 24, eller e-post: cecilia.soder@svenskenergi.se.

Varmt välkomna

Kalle Karlsson