INBJUDAN TILL ENERGILUNCH DEN 13 OKTOBER:  Elområden införs i Sverige med olika elpriser

Den nordiska elmarknaden står inför stora förändringar. Svenska Kraftnät delar in Sverige i fyra elområden (anmälningsområden), som innebär att olika elpriser kan finnas samtidigt i olika delar av Sverige. Därmed blir villkoren mer lika dem som gäller i Danmark och Norge, som har två respektive fem elområden. Indelningen ska gälla från den 1 november 2011.

Mikael Lundin, vd på Nord Pool Spot – den nordiska elbörsen – talar om prisbildningen på den nordiska elmarknaden. Det var stor uppmärksamhet kring energipriserna förra vintern och marknaden ifrågasattes.

Svensk Energis vd Kjell Jansson talar om de kommande elområdena i Sverige. Hur ser el-Sverige ut den 1 november nästa år, hur fungerar elhandeln, hur påverkas kunderna, hur ska frågan kommuniceras ut? Ett intressant fenomen är också att negativa priser på el kan uppstå på elbörsen.

Indelningen i elområden får alltså konsekvenser på flera områden. Svensk Energis marknadsanalytiker Magnus Thorstensson fokuserar i det avslutande passet just på konsekvenserna, där förutsättningarna för investeringar i nya kraftverk är en viktig fråga.

Tid:   Onsdag den 13 oktober kl 11.30 (slut ca 13.00, inklusive lunch)

Plats: City Conference Centre – Norra Latin, Drottninggatan 71 B,
vid Norra Bantorget i Stockholm

Medverkande:

Mikael Lundin – Vd Nord Pool Spot
Kjell Jansson – Vd Svensk Energi
Magnus Thorstensson – Marknadsanalytiker Svensk Energi

Vi bjuder givetvis på lunch efteråt. Av det skälet vore vi tacksamma för en snabb bekräftelse på närvaro till Marita Maca, 08-677 26 36, eller e-post:
marita.maca@svenskenergi.se.

Välkomna!