INBJUDAN TILL PRESSKONFERENS: EURELECTRIC:s ÅRSMÖTE I STOCKHOLM

Minst 400 personer från hela Europa kommer till Stockholm nu på måndag och tisdag för årsmöte med Eurelectric. Det är elbranschens europaorganisation. Högt på agendan inom EU står de massiva investeringar (1.000 miljarder euro) som planeras för att bygga ut och förverkliga den fria elmarknaden i Europa. Dessutom är kärnkraftsfrågan av kända skäl högt på agendan. Till Stockholm kommer bland andra energikommissionären Günther Oettinger.

Plats: Stockholm City Conference Centre (Folkets Hus/Norra Latin)

Tid:    Måndag 13 juni 2011, 12:45 – 13.15.

Deltagare på presskonferensen: representanter för Eurelectrics styrelse och ledning samt för Svensk Energi, svensk medlem i Eurelectric.

- EURELECTRIC med säte i Bryssel företräder producenter, distributörer och säljare av elenergi i Europa. Organisationens årliga kongress hålls denna gång i Stockholm i juni 2011.

- Elbranschen står i centrum för livliga diskussioner i EU om bland annat klimatframtiden, förverkligandet av en inre europeisk marknad för el och gas, utbyggnad av dels alternativ, förnybar elproduktion, dels elöverföringsledningar som kan transportera denna tillkommande elproduktion till befolkningscentra och industrier på kontinenten.

- En viktig fråga gäller investeringar och finansiering av såväl elproduktion som infrastruktur. EURELECTRIC:s årsmöteskonferens 2011 i Stockholm fokuserar på just detta i sina föredrag och paneldebatter:
”Delivering investments to meet Europe’s energy and climate needs”

- EU-kommissionen uppskattar investeringsbehoven till tusen miljarder euro (dvs 1 biljon euro) för dessa satsningar år 2020. Var ska pengarna komma ifrån? Hur ser ”investeringsklimatet” ut? Utmaningar, risker? Vilken roll – om någon? – måste regeringarna spela för att få fart på investeringarna? Hur hantera acceptans- och tillståndsfrågor?

- EURELECTRIC:s årsmöteskongresser samlar ledande expertis från industrin och EU:s institutioner och håller en erkänt hög kvalitet i debatter och föredragningar. Detta är ett mycket bra tillfälle att lära känna ledande aktörer på energiarenan och att ställa dem inför viktiga frågor om EU:s energiframtid. Bland andra talare har EU-kommissionären för energi, Günther Oettinger, bekräftat sitt deltagande i stockholmskonferensen.

- Mediarepresentanter måste registrera sig på denna webbplats för att erhålla passerkort till EURELECTRIC:s årsmöteskonferens och till presskonferensen: www.eurelectric.org/Stockholm2011. Här hittar du också all nödvändig information om EURELECTRIC ANNUAL CONFERENCE.

VÄLKOMMEN TILL EN HÖGAKTUELL KONFERENS!

Presskontakter:
Kalle Karlsson, kommunikationschef Svensk Energi