Julbelysning viktig stämningshöjare - med rätt lampor kan du mysa med gott samvete

Det finns nog ingen tid på året som lampor och belysning spelar så stor roll i Sverige som i december. Så mycket att när svenskarna fått ranka julens stämningshöjare så håller över 30 procent (32%) med om att den elektriska adventsljusstaken är julens viktigaste stämningshöjare, tillsammans med julgranen (37%) och pepparkakor och lussekatter (34%).

Men trots att ljuset är så viktigt så pyntar genomsnittssvensken bara med tre ljusstakar och en ljusslinga. Allt enligt Elmätaren, Svensk Energis återkommande undersökning. En orsak kan vara att kostnaden för att ha julbelysningen tänd kraftigt överskattas.

- Dagens LED-lampor är väldigt energieffektiva och faktum är att du kan ha en adventsljusstake tänd dygnet runt hela december utan att det belastar elräkningen med en krona. Så vi kan gott lysa upp decembermörkret ännu mer - utan dåligt samvete för vare sig plånbok eller klimat, säger Malin Thorsén på Ladda Sverige, Svensk Energi.

I undersökningen överskattades elkostnaden för adventsbelysningen kraftigt. På frågan vad kostnaden är för att ha en adventsljusstake med LED-lampor tänd dygnet runt i en vecka gissade man på allt mellan några ören till över hundra kronor. Mediangissningen var 7 kronor. Den verkliga kostnaden är 20 öre

Mer ljus om kvinnorna får välja

• Undersökningen visade också att målgruppen kvinnor samt yngre personer 18-25 år vill ha mer julbelysning både inomhus och utomhus, än vad män och de äldre målgrupperna vill.

• Bland kvinnorna önskar hela 26 procent mer julbelysning ute och 17 procent vill se fler lampor inomhus.

• Hela 73 procent av alla som svarade på Elmätaren tycker också att julbelysningen är värd en liten extra kostnad.

LED drar 80 procent mindre el
Det är stor skillnad mellan traditionella glödlampor och de LED-lampor som de allra flesta har idag. Den som inte bytt ut sin gamla julbelysning redan bör göra det. LED-lampan håller upp till 15 gånger längre och drar ungefär 80 procent mindre el. En LED-lampa kan ha varmt eller kallt ljus, detta visas på förpackningen som kelvin (K), ju lägre siffra desto varmare upplevs ljuset från lampan. Det finns LED-lampor med olika socklar och i många olika storlekar och former för att passa i olika armaturer. De finns till exempel som kronljus och som päronlampor. Det ska framgå på förpackningen om lampan inte är dimbar. (källor: Elmätaren - Svensk Energi november 2015, Energimyndigheten)

Elljusstaken - en svensk uppfinning
Elljustaken uppfanns 1934 av Oscar Andersson, som då arbetade på Philips i Göteborg. Några år tidigare hade företaget lanserat den elektriska julgransbelysningen. Oscar tog hand om några kasserade belysningar och köpte en bågformad ljusstake för stearinljus där han placerade de kasserade elljusen. Runt 1937 kom försäljningen igång på allvar med brandsäkerhet som främsta argument. (källor: Wikipedia.se, popularhistoria.se)