Kärnkraften efter Fukushima

Svensk Energi tar upp olyckan under en Energilunch den 17 juni. Händelseförloppet och konsekvenserna beskrivs. Ett av föredragen handlar om de så kallade stresstester som genomförs hos Europas kärnkraftsreaktorer. Testerna ska visa på motståndskraften mot naturkatastrofer och olyckor där den mänskliga faktorn är inblandad.

För svensk del är kärnkraften speciellt intressant eftersom dagens svenska kärnkraftverk av ålderskäl sannolikt måste ersättas med start i mitten av 2020-talet. Det gäller då att ersätta dem med ny storskalig basproduktion av el. Där är alternativen begränsade främst till fossileldade kraftverk, mer vattenkraft och ny kärnkraft.

Energilunchen har ambitionen att försöka ge svar på fler frågor kring kärnkraften. Hur påverkas till exempel synen på kärnkraft i Sverige av Tysklands nyuppväckta kärnkraftsmotstånd?

Tid:                     Fredagen den 17 juni kl 11.30–13.00 (inklusive lunch)

Plats:                   Svensk Energi, Olof Palmes gata 31, Stockholm

Medverkande:
Bosse Andersson, chef elproduktion Svensk Energi
Claes Halldin, manager Nuclear Safety E.ON Kärnkraft Sverige AB
Björn Cedervall, docent medicinsk strålningsbiologi Karolinska Institutet
Peter Gango, chef Business Unit Nuclear power Vattenfall AB

Vi bjuder givetvis på lunch efter föredragen. Av det skälet vore vi tacksamma för en snabb bekräftelse på närvaro till Kalle Lindholm, 08-677 26 55, eller e-post: kalle.lindholm@svenskenergi.se.

Välkomna!

Kalle Karlsson