Kärnkraftsbeslutet välkomnas: ”Diskutera framtiden utan låsningar”

Svensk Energi välkomnar dagens riksdagsbeslut om kärnkraftens framtid i Sverige. Kjell Jansson, Svensk Energis vd, hoppas att vi nu kan få arbetsro kring en långsiktig utveckling av den svenska energipolitiken för att kunna förverkliga ett uthålligt samhälle och därmed bidra till en bättre framtid och ett bättre klimat.

Elbranschen anser det rimligt och riktigt att riksdagen nu öppnar dörrarna som möjliggör en utveckling av kärnkraften i Sverige, enligt Kjell Jansson:

– Det är angeläget att vi under de närmaste åren kan föra en diskussion om hur det framtida svenska elproduktionssystemet ska utvecklas. De nuvarande reaktorerna måste ”pensioneras” från mitten av 2020-talet. Hur ska då halva svenska elsystemet framgent se ut? Den förnybara elproduktionen kommer att spela en allt större roll, men med den kunskap som finns idag är det svårt att se en utveckling där inte alla koldioxidneutrala alternativ finns med.

– Uppgiften för oss alla – såväl politiker, myndigheter som bransch – är att diskutera framtiden utan egentliga hinder eller bindningar. Därför är det bra, om vi efter 30-talet år av diskussioner kring kärnkraftens roll kan lägga det bakom oss. Utmaningarna inför framtiden är stora nog ändå.

Kjell Jansson pekar också på den viktiga roll som elen kan spela i klimathänseende. Energieffektiviseringen under kommande år bygger mycket på att effektiva ellösningar kan spara energi totalt sett. Det gäller som komplement till fjärrvärmen inom uppvärmningen. Det gäller också som bränsle i en fortsatt övergång till el inom fordonsparken.

Mer information finns på vår hemsida, www.svenskenergi.se.

Kontaktperson: Kjell Jansson, Svensk Energis vd, mobilnummer 070-584 8481, kjell.jansson@svenskenergi.se

Kalle Karlsson, Svensk Energis kommunikationschef, mobilnummer 073-301 7368, kalle.karlsson@svenskenergi.se

Svensk Energi - Swedenergy - AB
101 53 Stockholm, Besöksadress: Olof Palmes gata 31