Nära 2,3 miljoner kunder har fått större förtroende för elbranschen

Det är lättare att förstå vart man ska vända sig. Elbranschen tar mer och bättre ansvar. Kundservicen funkar bättre och fakturan har blivit lättare att begripa. Sedan år 2004 har miljontals kunder fått ökat förtroende för elbranschen. Det visar tio års mätningar genomförda av Ipsos på uppdrag av branschorganisationen Svensk Energi.

Sammantaget är elkunderna mycket mer positiva till elföretagen idag än för tio år sedan då mätningarna började. Det gäller allt från upplevelsen av branschens ansvarstagande till att det är lätt att förstå vart man ska vända sig för att ställa frågor. Jämfört med år 2013 har 630 000 kunder fått ett ökat förtroende för branschen. De som varit direkt negativa i olika frågor har minskat med 10–30 procentenheter sedan år 2003 i de årliga Ipsos-mätningarna.

Jättelyft i upplevelsen av kundservice och elräkningen
De tidigare problemen kring kundservice är i stort sett helt borta. Tio års arbete har lett till att drygt 4,2 miljoner fler svenskar än tidigare anser att elräkningen får godkänt, både när det gäller begriplighet och korrekthet. Jämfört med år 2003 har antalet elanvändare som är missnöjda med elräkningens begriplighet mer än halverats och antalet kunder som är nöjda med densamma nästan dubblerats.

– Vi ser en miljonförflyttning i positiv riktning inom alla kundrelaterade frågor. Detta i kombination med att kunderna blir alltmer medvetna om elens värde och vad man får för pengarna visar att det gemensamma och målmedvetna arbete som påbörjades i branschen för tio år sedan har gett resultat. Det ger också motivation att fortsätta förbättringsarbetet, för det finns fortfarande saker att göra och förbättra. Det ska vara enkelt och bra för elkunden, säger Malin Thorsén, projektledare för Ladda Sverige, Svensk Energi.

Det första stora förbättringsarbetet i elbranschen genomfördes åren 2004–2009 i ett arbete som fick namnet Kundoffensiven. Sedan år 2011 har det fortsatt via projektet Ladda Sverige, som enligt plan ska pågå i fem år. Sedan bottennoteringen år 2006 har förtroendet för elbranschen ökat stadigt för varje år.

Mer information om Ipsos mätningar finns på vår webbplats här

Kontaktpersoner:
Kalle Karlsson, kommunikationschef, tel 08-677 28 18, kalle.karlsson@svenskenergi.se
Malin Thorsén, projektledare, tel 08-677 26 94, malin.thorsen@svenskenergi.se